Osm závodů v sedmi evropských zemích zahrnuje letošní šampionát FIA ecoRally Cup určený pro elektromobily. Jeho první podnik proběhl na začátku března ve Španělsku a jednu z medailí přivezli Michal Žďárský s Jakubem Nábělkem, oficiálně podporovaní českým Hyundaiem.
Přes 2000 kilometrů na místo závodu, 400 soutěžních kilometrů a dalších 2000 kilometrů zpátky domů. Takovou vzdálenost zvládli během pár dnů absolvovat čeští účastníci Eco Rallye Valenciana s vozem Hyundai Kona Electric 64 kWh Czech Edition. Soutěže se zúčastnilo téměř 50 posádek, z nichž šest vsadilo na Hyundai Kona Electric. Startovní listina zahrnovala kromě domácích španělských posádek i týmy z Francie, Itálie, Polska, Slovinska či Belgie a také tři české posádky.
„V hodnocení spotřeby jsme obsadili první místo a celou soutěž jsme dokázali odjet výrazně pod normovanou spotřebou vozu. Absolvovali jsme ji se spotřebou 9,9 kWh/100 km, přičemž první etapu dlouhou 130 km jsme dokonce zvládli se spotřebou 7,1 kWh/100 km. Po plném dobití akumulátoru po konci soutěže jsme tak sahali na teoretický dojezd až 612 km!“ popsal Michal Žďárský. Udávaný dojezd vozu na jedno nabití je přitom 484 kilometrů.
V součtu obou hodnocených disciplín – spotřeby a pravidelnosti – nakonec Žďárský s Nábělkem z Valencie přivezli celkové druhé místo a skvěle tak vykročili do celého šampionátu. Pro Hyundai získali důležitých 18 bodů v hodnocení značek a hned dalším závodem v pořadí navíc bude domácí podnik v Českém Krumlově.
„Chceme poděkovat značce Hyundai Motor Czech za veškerou podporu a skvěle nachystané a ještě lépe fungující auto, které ukázalo svůj skvělý potenciál a hospodárnost v soutěži i mimo ni. Není problém vyrazit s ním ani na takto dlouhou cestu napříč Evropou, vše jsme zvládli jen s aplikací Charge myHyundai bez jediného problému. Už teď se těšíme na další závody a další skvělá dobrodružství. Držte palce!“ dodal Žďárský.
Vysoké nároky na přesnost
Že úspěch v soutěži není nic automatického ukázala další česká posádka ve složení Petr Beneš – Martin Peterka, startující s podporou Hyundai Auto Balvin Brno taktéž s Konou Electric 64 kWh. Přestože v posledním loňském podniku v Itálii byla celkově druhá, tentokrát kvůli dvěma penalizacím za pozdní příjezd do časové kontroly nezabodovala.
„Samozřejmě nás to zamrzelo, ale ve Španělsku jsme startovali poprvé a zkušenosti se získají jen tím, že se jezdí. Závod rozhodně stál za to, vedl krásnou krajinou a jel se ve slušném tempu. Stanovený rychlostní průměr byl často kolem 50 km/h, což se na papíře možná zdá jako pohoda, ale není to tak. Zkuste neustále držet padesátku bez jediné odchylky a s co nejnižší spotřebou na cestách, které jsou doslova samá zatáčka a kde se jezdilo i za tmy,“ konstatoval Petr Beneš.
Cestu z Brna absolvovala dvojice během dvou dnů s přespáním v Lyonu. Celkových 2334 kilometrů urazila za 25 hodin jízdy. Nabíjela celkem dvanáctkrát, z toho sedmkrát v síti Ionity. Nejkratší doba nabíjení byla 32 a nejdelší 48 minut, dohromady nabíjení zabralo 8 hodin.
„Délku nabíjení a ujetou vzdálenost mezi nabíječkami si může každý uzpůsobit podle svých preferencí. Pokud bychom chtěli jezdit na doraz, mohli jsme nabíjet kratší dobu, ale raději jsme si nechávali rezervu, i když to nakonec nebylo potřeba. Máme také vyzkoušeno, že díky nabíjecí křivce se čistě z časového pohledu nevyplácí nabíjet nad přibližně 75 % kapacity baterie,“ doplnil Beneš.