Zákulisí

7 neobyčejných materiálů, které najdete v IONIQ 5

Interiér elektromobilu IONIQ 5 vznikal s cílem vytvořit salónek na kolech, kde se lidé budou cítit stejně příjemně jako doma na gauči. Současně však posloužil i jako průkopník při zavádění nových udržitelných materiálů, které budou v dalších modelech hrát čím dál větší roli.

První dojem z interiéru IONIQ 5 je vzdušnost a útulnost. Designéři k němu totiž přistupovali jako architekti při vybavování luxusního obývacího pokoje. Podle toho vybírali například barvy, kterým dominují světlé, přírodní odstíny.

„Nechtěli jsme vytvářet atmosféru kokpitu, ale spíš obýváku. Elektrické auto nabízí tichý zážitek, což by měl odrážet i jeho interiér. Doma si chce člověk sundat boty a natáhnout se do křesla a tento pocit jsme přenesli do auta. Palubní desku vnímáme jako kus nábytku, sedadla umožňují odpočinek na úrovni první třídy, zvolili jsme bílý displej a lehký, optimistický vzhled. Výsledkem je klidné a šťastné prostředí,“ popsal šéfdesignér evropského centra Hyundai Thomas Bürkle na pražském Designbloku.

Na dotek pak vůz zaujme i řadou originálních materiálů, které jsou nejen příjemné na dotek, ale také částečně nebo zcela vyrobené z udržitelných a recyklovatelných zdrojů.

1. Rybářské sítě

Patentovaný Econyl je vyroben z recyklovaných rybářských sítí s příměsí dalších materiálů jako jsou zbytky koberců nebo oblečení. Lze ho navíc neustále recyklovat, aniž by ztrácel svoje vlastnosti. Najdete ho například v kobercích.

2. Korejský papír

Také termoplast Paperette je 100% recyklovaný a nekonečně recyklovatelný bez ztráty kvality. Vyniká hlavně velice příjemnou texturou, která na pohled i na dotek připomíná tradiční korejský papír nebo textilii. Je použit ve výplních dveří.

3. PET lahve

V čalounění sedadel každého vozu IONIQ 5 najde uplatnění přes 30 použitých PET lahví. Vyrábí se z nich jemné vlákno, které tvoří zhruba 40 % potahů. Výsledkem je hebký a pevný materiál a současně snížení emisí oxidu uhličitého o 70 %.

4. Výtažky z rostlin

Asi ze 13 % jsou v použitých barvách zastoupeny rostlinné složky a oleje, například výtažky z kukuřice, lněného semínka nebo fazolí. Jejich hlavním přínosem je snižování množství emisí při výrobě. Uplatnění našly zejména ve dveřích, na palubní desce a nejrůznějších ovladačích.

5. Vlna

Přírodně získávaná vlna je v potazích sedadel zastoupena přibližně z jedné třetiny. Interiéru IONIQ 5 dodává teplo i útulnost a také specifickou, příjemnou vůni.

6. Šetrně zpracovaná kůže

V případě, že je IONIQ 5 vybaven koženým interiérem, jedná se vždy o ekologicky zpracovanou kůži. V praxi to znamená především to, že se při její výrobě ušetří velké množství vody. Zatímco běžně jsou používané chemikálie na bázi živočišných tuků, v tomto případě je použit rostlinný olej.

7. Cukrová třtina

V horní části palubní desky nebo měkčených částech dveří jsou v nižších desítkách procent zastoupeny i další šetrné materiály ukryté pod zkratkami jako Bio-PET, Bio-TPO a PP. Jde o vlákna, která se získávají mimo jiné z cukrové třtiny.

Dodejme, že uvedené materiály a míra jejich zastoupení jsou teprve začátkem. Vývoj v tomto odvětví běží velmi rychle kupředu a chystané modely jako IONIQ 6 a IONIQ 7 už brzy představí další zajímavé novinky – jak se dočtete i v našem rozhovoru se Zdeňkem Borýskem, senior interior desginérem Hyundai Motor Europe.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…