Zákulisí

Superhvězdy v designu vystřídalo soutěžení, říká český návrhář Hyundai

Továrna ve slezských Nošovicích není zdaleka jediná česká stopa ve vývoji vozů Hyundai. Řada modelů se v České republice také ladí a testuje, včetně sportovních vozů divize N. Senior interior designer Zdeněk Borýsek je dokonce u návrhu všech evropských modelů.

Zdeněk Borýsek se veřejnosti představil na letošním Designbloku v Praze, kde návštěvníkům ukázal zajímavé udržitelné materiály použité v interiéru IONIQ 5. Jinak žije v Německu, kde sídlí evropské designové centrum Hyundai. Podařilo se nám si s ním krátce popovídat o jeho kariéře i současném designovém směru Hyundai.

Můžete popsat svou dosavadní profesní dráhu, která vás dovedla do Hyundai?
Po střední škole se mi povedlo dostat do ateliéru transport dizajn na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, což je kreativní studio specializované na návrhy aut a letadel. Během magisterského studia jsem byl na stáži ve Wolfsburgu, kde jsem studoval interiérový design ve Volkswagenu, a potom v Mladé Boleslavi na exteriérovém designu ve Škodě Auto. V Hyundai jsem posledních přibližně pět let.

Jak velké slovo má evropské centrum Hyundai při návrhu modelů?
Jsou projekty, které vzešly přímo z evropského centra, ale čím dál víc projektů má globální charakter. Soutěží se mezi jednotlivými designovými centry, která jsou kromě Evropy a Koreje také v Kalifornii, Japonsku nebo Indii. Dnes už není doba designových superstars, je to spíš týmová věc.

Na kterých modelech Hyundai jste se už mohl podílet?
Do určité míry na všech modelech, které teď vycházejí, protože pět let je přesně ta doba od návrhu do produkce. Jak jsem říkal, je to globální a týmová práce, takže si jejich výslednou podobu nemůžu přisvojit. Nicméně hned můj první projekt po příchodu do Hyundai bylo dopracování interiéru aktuální i10, která nedávno přišla na trh. Tam mohu o interiéru skutečně říct, že to je můj design, ať už je to palubní deska, středový panel nebo třeba výplně dveří.

Právě v posledních letech Hyundai přichází s opravdu originálním designem. Nový Tucson, Bayon, IONIQ 5… Došlo uvnitř k nějaké zásadní změně?
Určitě se projevil příchod nových viceprezidentů. V roce 2016 to byl SangYup Lee, který dříve vedl design značek jako Porsche, Chevrolet, Audi, Lamborghini nebo Bentley, a v roce 2019 Juho Suh, který stál například u návrhu řady moderních BMW. Hyundai teď skutečně má silnou vizi, která spojuje všechny modely, i když má každé auto zároveň odlišný charakter.

Znamená to, že teď máte při návrhu větší svobodu a můžete si „hrát“ s dražšími materiály?
Designér je vždycky snílek, který to záměrně přestřelí. A pak jde o to, co je možné vybojovat do produkce. Je ale pravda, že Hyundai se už kolem roku 2015 či 2016 začal posouvat do segmentu dostupné prémiovosti. V autech je to vidět, vnímání kvality je s každým dalším modelem lepší a lepší. Je tu silná poptávka ze strany zákazníků, a i když zaplatí o něco víc než v minulosti, vrátí se jim to zpátky v kvalitě a výbavě.

Prezentoval jste řadu neobyčejných interiérových materiálů v IONIQ 5. Dostanou se i do běžných modelů?
Pro Hyundai je IONIQ 5 v tomto směru průkopník, takže má určitou exkluzivitu. Je to ale teprve začátek a zastoupení biologických a recyklovaných složek výrazně poroste. Postupnému rozšíření těchto materiálů do široce dostupných modelů v zásadě nic nebrání a čím větší je jejich objem, tím levnější je produkce a zpracování. Zajímavých materiálů je hodně, specializované firmy neustále přicházejí s novinkami. Pro automobilku je ale klíčová kvalita, ve které nemůže a nechce dělat kompromisy. Každá inovace proto potřebuje svůj čas, než se dostane od konceptu do masové produkce.

Související příspěvky
Zákulisí

IONIQ 6 je rekordmanem v rychlosti nabíjení

2 Mins read
Nezávislá iniciativa EcoBest Challenge pravidelně podrobuje důkladným měřením elektromobily všech značek. V posledním testu ohromil porotce Hyundai IONIQ 6, který díky své 800V…
Zákulisí

S obousměrným nabíjením je elektřina dostupná všude

2 Mins read
Jednou z průkopnických technologií elektromobilů IONIQ – a také nové Kony Electric – je schopnost energii nejen přijímat, ale také poskytovat. Celé auto…
Zákulisí

Po Česku už jezdí přes tisíc ostrých Hyundaiů divize N

2 Mins read
První opravdu sportovní auto představil Hyundai v roce 2017 v podobě ostrého hatchbacku i30 N, který svými schopnostmi překvapil motoristický svět. Od té doby…