Hyundai je dnes pátou největší automobilkou světa, přesto jsou auta jen jednou z mnoha aktivit jihokorejského průmyslového obra. Pod stejnou značkou vznikají i nákladní a bitevní lodě, roboti určení pro lékařské zákroky nebo průzkum nepřístupných oblastí, ale také stavební stroje a nejmodernější technologie v oblasti zelené energie.
Řadu lidí možná překvapila nedávná zpráva, že Hyundai za více než miliardu dolarů koupil známého výrobce inovativních robotů Boston Dynamics. Co má společného automobilka s roboty? Ve skutečnosti hodně. A nejde jen o to, že Hyundai sám vyrábí velkou část automatizovaných strojů ve svých automobilových továrnách. Součástí Hyundai Motor Company je například inovativní oddělení New Horizons Studio, které pracuje na konceptech autonomních vozidel určených pro záchranné práce nebo průzkum vesmíru. Existuje také společnost Hyundai Robotics vyrábějící špičkové roboty pro průmyslové i medicínské využití. A i to je jenom špička ledovce.
Z malé firmy světovým gigantem
Značka Hyundai se zrodila v roce 1947, kdy se jistý Čong Ču-jong vrhnul do stavebnictví a oprav nákladních i osobních aut. Mimořádně podnikavý Ču-jong, který se narodil v roce 1915 v rodině chudého farmáře, tak započal svojí cestu k tomu, aby se později stal nejbohatším Korejcem a ve spolupráci s vládou postavil na nohy průmysl celé země. Ve velmi krátké době se mu například povedlo postavit rezidenci pro generála Eisenhowera, čímž získal cenné kontakty a zakázky mimo jiné pro americkou armádu.
Čong Ču-jong zemřel v roce 2001 ve věku 85 let jako otec 11 dětí a impéria zahrnujícího kromě výroby aut, lodí a těžebních i jiných těžkých strojů také logistiku, obnovitelné zdroje, IT, finance, stavebnictví a řadu dalších odvětví. Výrobce aut Hyundai Motor Company založil v roce 1967, v roce 1972 pak vznikla neméně úspěšná společnost Hyundai Heavy Industries, největší výrobce lodí na světě. Přístav v Ulsanu, který sídlí jen kousek od největšího automobilového závodu světa, opouštějí gigantické kontejnerové lodě i válečná plavidla. Stejně tak se Čong Ču-jong zasloužil o vznik největšího korejského dopravce zboží a dalších průkopnických firem.
Jednotlivé firmy založené Čong Ču-jongem a jeho nástupci dnes nejsou pevně spojené a ve spleti vlastnických vztahů není pro neznalého člověka snadné se zorientovat. Hyundai Group, Hyundai Motor Company, Hyundai Heavy Industries, Hyundai Robotics, Hyundai Engineering & Construction, Hyundai Merchant Marine… některé z nich jsou mezi sebou propojené více, některé méně, jiné vůbec. Všechny ale mají společného zakladatele, sdílejí důraz na vlastní technologický výzkum a vývoj a všechny patří ke světové špičce ve svém oboru.
Inovace jako společný jmenovatel
Čong Ču-jong byl známý svou vynalézavostí, snahou o neustálý náskok před konkurencí a netradičními řešeními, která šetřila čas i peníze. Jeho „drajf“ má Hyundai ve své DNA dodnes, jak dokazuje neustálými inovacemi. Právě díky tomu dnes Hyundai Motor Company patří k průkopníkům mimo jiné ve výrobě vodíkových článků a jimi poháněných osobních i nákladních aut a autobusů. Důkazem je třeba aktuální článek Skoro 900 km na nádrž vodíku. Nexo má další rekord.
S vývojem prvních prototypů elektromobilů začal Hyundai již v 80. letech a jako první byl v roce 1991 představen model Sonata Electric Vehicle. Dnes se nejnovější elektromobil IONIQ 5 může chlubit 800V architekturou, kterou disponuje pouze několik modelů prémiových značek. Hlavní výhodou je extrémně rychlé dobíjení, IONIQ 5 za necelých pět minut získá energii pro ujetí více než 100 km. Hyundai také investoval 64 milionů eur do chorvatského výrobce špičkových elektrických supersportů Rimac a v blízké budoucnosti se tak můžeme těšit na extra výkonné elektromobily. Inženýry Hyundai zkrátka v rozletu jen tak něco nezastaví.