První sportovní crossover z dílny závodní divize Hyundai N kombinuje výkony a ovladatelnost ostrého hatchbacku s robustností a všetranností SUV. Kona N tak dokáže poskytnout skutečně sportovní jízdní zážitky na jakémkoliv povrchu – od rozbité okresky až po závodní okruh. Za tím účelem dostala řadu unikátních technických řešení.
- Výkon 280 koní, akcelerace z nuly na 100 km/h za pouhých 5,5 sekundy a osmistupňová dvouspojková převodovka N DCT
- Speciální výbava zahrnuje funkci Launch Control, elektronicky řízený diferenciál na přední nápravě, nastavitelnou tuhost tlumičů, režim extra rychlého řazení nebo zcela nový sportovní head-up displej
- Nepřehlédnutelné tvary díky široce rozkročené karoserii se sportovními doplňky a nepřeslechnutelný zvuk z dvojice velkých koncovek výfuku
Plnohodnotné N
„Kona N je opravdu ostré SUV s výkony na úrovni ostrých hatchbacků. Mění pravidlo, že SUV není zábava řídit. Coby skutečné N jde daleko za hranice běžných SUV. Zvládne řezat zatáčky na okruhu i přinášet vzrušení do každodenní jízdy,“ popsal nového člena rodiny N sám Albert Biermann, který stojí za pozoruhodným příběhem úspěchu sportovních modelů Hyundai z posledních let.
Už v základu dostala Kona N vylepšený turbomotor 2.0 T-GDi s výkonem 280 koní a točivým momentem 392 Nm, což jsou parametry shodné s novou i30 N ve vrcholné verzi Performance. Posílený motor vyniká ještě lepším zatáhem ve středních a vyšších otáčkách a současně příjemnou každodenní použitelností. S funkcí Launch Control a zvládne Kona N akceleraci na 100 km/h za 5,5 sekundy, maximální rychlost je 240 km/h.
Chytrá a odolná převodovka
Kona N bude k dispozici výhradně s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou N DCT, která se poprvé představila v modernizované i30 N. Nabízí velice rychlé reakce, možnost manuálního řazení přímo na volantu a díky řešení s mokrými spojkami zároveň vysokou odolnost při ostré jízdě, například na okruhu. Navíc je vybavena hned několika chytrými funkcemi:
- N Power Shift – Pokud řidič v režimu N nebo Custom prudce zrychluje (90 % plynu a více), potlačí tato funkce pokles točivého momentu během řazení na vyšší stupeň. Lze si tak užít ničím nepřerušovanou akceleraci, kterou navíc doplňuje práskání do výfuku při řazení díky krátkodobému obohacení směsi.
- N Grin Shift – Speciálním tlačítkem lze z motoru a převodovky dostat na 20 sekund opravdové maximum. Převodovka okamžitě podřadí a na přístrojovém panelu se spustí odpočet zbývajícího času. Tato funkce se hodí na okruhu, ale také třeba při předjíždění nebo řazení do hustého provozu. S ohledem na namáhání pohonu je před dalším použitím funkce potřeba 40 sekund počkat.
- N Track Sense Shift – Režim optimalizovaný pro závodní okruh vyvinutý díky zkušenostem z motorsportu. Převodovka na základě chování řidiče sama řadí přesně ve vhodnou chvíli, aby se člověk za volantem mohl plně soustředit na jízdu.
- Creep Off – Vozy s automatickou převodovkou se po puštění brzdového pedálu obvykle začnou samy pomalu rozjíždět. Funkce Creep Off tento projev umožňuje vypnout.
Špičková technika
Podobně sofistikovaná jako převodovka N DCT je i další technika ukrytá pod karoserií. Jejím cílem je spojit pohodlí a praktičnost SUV se zábavnými a precizními jízdními vlastnostmi. Přesně v duchu filozofie divize N, která stojí na třech pilířích: dravec v zatáčkách, sportovní vůz pro každý den a schopné auto na závodním okruhu.
- Elektronicky řízený diferenciál – Diferenciál e-LSD s omezenou svorností (N Corner Carving Differential) potlačuje nedotáčivost, dovoluje vyšší rychlosti při průjezdu zatáčkou a dřívější akceleraci na výjezdu.
- Elektronicky řízené tlumiče – Systém ECS umožňuje jednoduše měnit tuhost odpružení a užít si tak například pohodlnou jízdu ve městě nebo bleskové reakce na okruhu.
- Jízdní režimy – Systém N Grin Control umožňuje výběrem režimů Eco, Normal, Sport, N a Custom měnit charakter motoru, stabilizačního systému, řízení a zvuku výfuku. Pod tlačítka N na volantu si lze uložit dvě libovolná individuální nastavení.
- Rychlejší řízení – Od běžné kony se verze N liší specifickým systémem řízení s elektrickým posilovačem uloženým na hřebenové tyči (R-MDPS). Nabízí strmější převod a tužší charakter pro bezprostřední reakce a dobrou zpětnou vazbu. Na výběr jsou režimy Normal, Sport a Sport+.
- Tužší karoserie – Dodatečné bodové svary, zpevněná struktura přední části v místech uložení vzpěr a další vyztužení skeletu karoserie pomáhají minimalizovat náklony v zatáčkách, zlepšují reakce auta na povely řidiče a zvyšují bezpečnost.
- Posílený podvozek – Speciální konstrukce přední nápravy N Power Sense Axle ve spojení s víceprvkovou zadní nápravou zvyšuje tuhost, a zlepšuje tím jízdní vlastnosti.
- Výkonnější brzdy – Větší kotoučové brzdy jsou chlazeny velkými otvory po stranách předního nárazníku. Brzdové obložení vyniká vysokou tepelnou odolností.
- Vypínatelná stabilizace – Stabizilační systém ESC nabízí tři režimy: plně zapnutý pro maximální trakci, sportovní a zcela vypnutý pro jízdu na závodním okruhu. Různé režimy má i protiprokluzový systém TCS, například do sněhu, bláta nebo písku.
Strhující i funkční
Vnější i vnitřní výbava kombinuje atraktivní sportovní vzhled s funkčností. Lehká kovaná kola o průměru 19“ snižují neodpruženou hmotnost, ve spojení se speciálně vyvinutými pneumatikami Pirelli o rozměru 235/40 poskytují spoustu přilnavosti, a díky tmavě šedé barvě, kontrastním červeným brzdovým třmenům a logům N ve středech i skvěle vypadají. Celkový dojem a současně aerodynamiku vylepšuje nižší světlá výška, dvojitý střešní spoiler, zvětšený přední splitter a zadní difuzor. Efektní červené linky, kryty karoserie v barvě vozu a logo Hyundai umístěné níž směrem k asfaltu umocňují přikrčený a široký postoj Kony N.
Pro uvedení prvního SUV se znakem N vyvinul Hyundai novou barvu karoserie Sonic Blue. Jemný modrý odstín zaujímá místo mezi bílou a světle šedou s nádechem tradiční modré Performance Blue. K dispozici budou také barvy Phantom Black, Atlas White, Cyber Grey, Dark Knight Grey, Ignite Red a samozřejmě i Performance Blue.
Černému interiéru dominují sportovní sedadla, prošívání v barvě Performance Blue, kovové pedály, perforovaná kůže a sportovní volant s ergonomickým úchopem a promyšleným uspořádáním tlačítek, aby při dynamické jízdě nic neodvádělo pozornost od řízení. Na výběr jsou sedadla čalouněná tkaninou, kůží nebo semišové skořepiny se zvýrazněným bočním vedením. Všechny tři typy sedadel jsou ve standardu dodávány s vyhříváním u řidiče a spolujezdce, volitelně i pro cestující vzadu. Semišová sedadla jsou také vždy elektricky nastavitelná (u ostatních sedadel za příplatek) a odvětrávaná (volitelně lze i pro kožená).
Kona N je navíc vybavena sportovním průhledovým displejem. Po aktivaci režimu Sport nebo N může řidič přímo ve svém zorném poli sledovat informace o otáčkách motoru, rychlosti jízdy nebo zařazeném převodovém stupni. Nechybí digitální přístrojový štít a dotykový displej infotainmentu, oba s velkou obrazovkou o úhlopříčce 10,25“. Při jízdě na okruhu lze navíc zaznamenávat časy na kolo a informace o průběhu výkonu.
Aby si posádka naplno užila řízný akustický doprovod motoru, umocňuje sportovní zvuk sání a výfuku elektronický generátor zvuku ESG ve spolupráci s variabilně ovládanými ventily v tlumiči výfuku. V dlouhém seznamu bezpečnostní výbavy je například aktivní sledování mrtvého úhlu, upozornění na přijíždějící vozidla při couvání, asistent pro bezpečné vystupování, aktivní vedení vozu v jízdním pruhu, chytrý tempomat nebo upozornění na děti, zvířata či věci zapomenuté na zadních sedadlech. Kromě sportovní jízdy si majitelé mohou užívat také řadu outdoorových aktivit díky zavazadlovému prostoru se základním objemem 361 litrů.