Motorsport

Z okruhů na silnice. Experimentální vozy Hyundai N ukazují budoucnost

Pojízdné laboratoře Hyundai RM a RN už po více než 10 let představují pomyslný most mezi závodními vozy a sériovými sportovními modely Hyundai N. Ukazují techniku i myšlenky, kterých se budoucí modely N mohou chopit. Nejnovějším počinem v této řadě je elektrický RN24, který kombinuje vysoký výkon s rallyovým podvozkem a kompaktní karoserií pro co nejvíce zábavy za volantem.

Aktuálně představený Hyundai RN24 je již osmým experimentálním modelem v řadě vozů s označením RM či RN. Navazuje na předchozí RN22e, který v karoserii elegantního modelu IONIQ 6 ukazoval pokročilou techniku později použitou ve fenomenálním IONIQ 5 N. Včetně systémů jako jsou E-Shift a E-Sound, jejichž cílem není zvýšení výkonu či zkrácení času na kolo, ale zkrátka poskytnutí většího potěšení z jízdy. Což je filozofie, kterou modely Hyundai N ctí od svého počátku.

Že se Hyundai hodlá i u svých sportovních vozů vydat elektrickou cestou ukázal už v roce 2021 koncept RM20e (svého času vystavený i v Praze) se siluetou modelu Veloster. Právě toto nezvyklé kompaktní kupé bylo v minulosti oblíbeným základem pojízdných sportovních laboratoří značky Hyundai.

Výjimečný byl i spalovací RM19 z roku 2019, první experimentální stroj, kterým Hyundai nechal svézt i motoristické novináře. Vůz s dvoulitrem o výkonu 390 koní umístěným uprostřed dostal převodovku ze závodních speciálů TCR a pohon zadních kol. Hyundai ukázal, že se nebojí nahlédnout ani do světa supersportovních automobilů.

Model RM19 navazoval na předchozí tři experimentální provedení Velosteru. Motor na místě původně určeném pro zadní sedadla měl už původní RM14 z roku 2014, v jehož případě šlo o dvoulitrový agregát T-GDI s výkonem 300 koní. Následující RM15 více experimentoval s použitými materiály a konstrukcí, RM16 pak překvapil technikou elektrického přeplňování motoru.

Výjimkou v této sérii byl v průběhu let vůz pojmenovaný RN30. Stejně jako RM16 vznikl v roce 2016, vycházel ovšem z modelu i30 a byl jasným předobrazem pozdějšího ostrého hatchbacku i30 N, který si právě díky úspěšnému přenesení zkušeností z motorsportu vedl stejně dobře na silnicích jako na okruzích a odstartoval éru sportovních modelů divize Hyundai N.

Následovaly Veloster N a Kona N, i20 N a nakonec také první sériový elektrický model divize N, Hyundai IONIQ 5 N, který by měl brzy dostat sourozence v podobě modelu IONIQ 6 N. Jak potom bude vypadat další pokračování elektrické éry sportovních modelů N, to naznačuje právě nejnovější experimentální koncept RN24.

Více lehkosti a technika z rallye

Pojízdná laboratoř Hyundai RN24 ukazuje zábavný směr vývoje výkonných elektromobilů N. Vůz kombinuje elektrický pohon modelu IONIQ 5 N o výkonu 650 koní s technikou soutěžních vozů WRC a novým softwarem. Akumulátory se sériovou kapacitou 84 kWh jsou v odvážně pojaté karoserii uspořádané tak, že lehký vůz velikostně odpovídá agilním speciálům i20 N Rally1 Hybrid, které si letos jedou pro titul v rallyovém mistrovství světa WRC. Podvozek má od těchto speciálů odvozené zavěšení, tlumiče i pomocné rámy.

O řízení pohonu se stará systém WRC Powertrain Drive Control Logic, který umožňuje snadno měnit nastavení charakteristiky pohonu, citlivosti pedálu plynu, intenzity rekuperačního brzdění a rozdělení točivého momentu mezi nápravy. Funkce Rally Mode pak napodobuje činnost mechanických diferenciálů vozů i20 N Rally 1 Hybrid.

Celek pak doplňuje skelet s odhalenou konstrukcí ochranného rámu (celý vůz váží méně než 1,9 tuny), spojler od Hyundai Motorsport pro vozy kategorie TCR, optimalizované chlazení nebo dál vylepšený externí akustický systém N Active Sound+ pro skvělý zvukový doprovod. Ten ještě umocňuje konstrukce zadních blatníků, které plní funkci resonanční ozvučnice.

„RN24 je příkladem zaměření značky Hyundai N na rozvíjení techniky elektromobilů pro motorsport, u níž jsou hlavní prioritou zážitky z jízdy, nikoli ohromující technické údaje a výkonové parametry,“ říká k vozu Joon Park, viceprezident Hyundai odpovědný za značku N. „Tato pojízdná laboratoř dokazuje, že u výkonných elektromobilů stále existuje nevyužitý potenciál. Díky novým technologiím, na nichž pracujeme, se mají naši zákazníci opravdu na co těšit,“ slibuje Park.

Související příspěvky
Motorsport

ecoRallye je výzva, přitahuje i jezdce z WRC či F1, říkají čeští světoví šampioni

13 Mins read
Michal Žďárský, Jakub Nábělek a jejich elektrický Hyundai Kona z Nošovic již podruhé dokázali vyhrát mezinárodní mistrovství Bridgestone FIA ecoRally Cup. Jak se…
Motorsport

IONIQ 5 N míří mezi sportovní legendy do série Gran Turismo

2 Mins read
Vyznavači nejslavnější závodní série Gran Turismo budou moci ve hře už brzy otestovat přelomový elektromobil IONIQ 5 N. Stejně jako všechny vozy…
Motorsport

Mistři! Češi s Konou Electric obhájili světový titul v ecoRally

2 Mins read
V soutěžích elektromobilů aktuálně není nikdo lepší než Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Tovární posádka českého Hyundai zakončila letošní sezónu světového poháru…