Sezona 2024 mistrovství světa v rallye je v mnoha ohledech výjimečná. Došlo ke změně systému bodování a v kalendáři se objevily nové i navrátivší se soutěže. Dva velcí suveréni poslední dekády – Sébastien Ogier a Kalle Rovanperä – navíc jedou jen vybrané podniky. Nejlépe toho zatím využil Thierry Neuville s Hyundaiem, který má momentálně k titulu mistra světa nejblíž. Naskočte do dění ve WRC před letošní Středoevropskou rallye.
Tým Hyundai
Hyundai Motorsport letos po ročním účinkování u Fordu opět posílil Ott Tänak, stálicí týmu a aktuálně lídrem průběžného pořadí šampionátu je Thierry Neuville. Esapekka Lappi vyměnil závodění v kompletní sezóně za vybrané soutěže za volantem vozu i20 Rally1. Střídá se v něm s Danim Sordem a dalším navrátilcem k Hyundai, Andreasem Mikkelsenem.
Hlavní konkurenti
- Toyota v celé sezóně už dlouhodobě spoléhá na služby Elfyna Evanse a Takamota Katsuty, které letos s částečným programem doplňují úřadující mistr světa Kalle Rovanperä a osminásobný šampion Sébastien Ogier. A protože dva bývalí šampioni jedou jen vybrané soutěže, představuje letošní sezóna pro ostatní skvělou příležitost získat první titul mistra světa.
- M-Sport Ford po odchodu Tanaka pro letošek vsadil na nadějné mládí, do jeho sestavy se po sezoně v Rally2 vrátil Adrien Fourmaux a po dvou povedených startech v závěru loňské sezony si kompletní program vysloužil Gregoire Munster.
Nová pravidla
FIA se rozhodla zrevidovat systém bodování ve WRC, přičemž smyslem bylo dát větší šance bodovat i jezdcům, kteří v pátek nebo v sobotu ze soutěže vypadnou. Nově tak každá rallye nabízí hned tři příležitosti pro zisk bodů.
- Hlavní porce bodů je rozdělována podle celkového pořadí v sobotu večer (18–15–13–10–8–6–4–3–2–1), přičemž podmínkou je dojet v neděli do cíle soutěže.
- V rámci Super Sunday jsou rozdělovány bonusové body pro nejrychlejší jezdce v nedělních rychlostních zkouškách (7–6–5–4–3–2–1).
- Tradičně jsou k dispozici i bonusové body v závěrečné rychlostní zkoušce označované jako Power Stage (5-4-3-2-1).
Systém bodování se nicméně dočkal i kritiky. Především kvůli tomu, že jde proti smyslu rallye, kde je cílem odjet bezchybně a bez vážného poškození auta celou soutěž a za to být odměněn body. Během sezony se totiž ukázalo, že někteří piloti mohou po započtení bodů ze Super Sunday a Power Stage získat více bodů než samotný vítěz dané rallye.
Kalendář soutěží
Mistrovství světa pro rok 2024 zahrnuje 13 hodně odlišných rallye s mixem různých povrchů i teplot. Základem jsou opravdové klasiky – Monte Carlo, Švédsko, africká Safari rallye, Portugalsko, Finsko a řecká Acropolis rallye. Novinkou bylo Lotyšsko, které pro letošek nahradilo Estonsko, a do kalendáře se vrátilo také Polsko. Seznam doplňuje Chorvatsko, Sardinie, Chile, Středoevropská rallye a stejně jako loni závěrečné Japonsko.
Středoevropská rallye
Druhý ročník Středoevropské rallye (CER) se pojede jako předposlední díl letošního seriálu mistrovství světa od 17. do 20. října opět v České republice, Německu a Rakousku. Českým fanouškům nabídne shakedown a slavnostní start v Praze, „superspeciálku“ na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli a rychlostní zkoušky v Jižních Čechách. Program a vstupenky jsou k dispozici na webu soutěže centraleuropeanrally.eu, nováčkům mezi diváky doporučujeme také náš článek Průvodce fanouška motorsportu: Poprvé na rallye.
Pokud chcete být před Středoevropskou rallye opravdu v obraze, přečtěte si stručné shrnutí dosavadních podniků letošní sezóny z pohledu Hyundai Motorsport:
1. Rallye Monte Carlo
Hyundai zpočátku trápily problémy, potíže měly ve čtvrtek všechny tři vozy. V pátek už se však Thierry Neuville vyrovnal Sébastienu Ogierovi – na suchých asfaltových silničkách se zrádnými zledovatělými plotnami každý vyhrál tři „erzety“. Na konci dne byl Neuville třetí se ztrátou 16,1 sekundy. Sobota pak nabídla strhující bitvu. Nejprve Neuville po úžasné jízdě vystřídal Ogiera ve vedení, během odpoledne se pořadí znovu těsně obrátilo a díky závěrečnému sprintu nakonec Neuville o 3,3 sekundy vedl. V neděli nasadil strhující tempo, zvýšil svůj náskok na 13,5 sekundy a získal maximální počet bodů pro sebe i Hyundai Motorsport.
2. Švédská rallye
Pátek se nesl ve znamení Esapekky Lappiho, na záda mu ovšem dýchali Takamoto Katsuta a Adrien Fourmaux. Neuville se zdržel na přejezdu k rychlostní zkoušce, což mu vyneslo nemilosrdných 40 sekund penalizace, zatímco jeho velký rival v boji o titul Evans byl pátý. V sobotu se Lappi přiblížil k ukončení svého dlouhého čekání na další vítězství ve WRC díky jisté jízdě a chybě Katsuty, který se zabořil do závěje. Thierry Neuville sobotu po stíhací jízdě zakončil na čtvrtém místě, přestože ji začínal jedenáctý, a po Švédské rallye zůstal v čele šampionátu se 48 body jen o tři body před Evansem. Své druhé vítězství ve WRC v neděli zpečetil Lappi.
3. Safari Rally
Lídr šampionátu Thierry Neuville vstoupil do Safari rallye nejrychlejším časem ve čtvrteční divácké speciálce, když o 0,1 sekundy porazil týmového kolegu Otta Tänaka. V pátek však nasadil neuvěřitelné tempo Kalle Rovanperä, byl nejrychlejší ve všech rychlostních zkouškách a vedl před svým týmovým kolegou Elfynem Evansem skoro o minutu. Naopak Hyundai zažil noční můru, když Tänak i Lappi byli nuceni odstoupit. Neuville se navíc musel poprat s defektem, v sobotu se přidaly potíže s palivovým systémem a výsledkem bylo páté místo. Rovanperä během neděle potvrdil své vítězství, následovali Katstuta, Fourmaux a Evans.
4. Chorvatská rallye
První asfaltová soutěž sezóny přinesla neuvěřitelně vyrovnanou bitvu, po osmi rychlostních zkouškách a 120 ostrých kilometrech měli v pátek Thierry Neuville a Elfyn Evans na desetinu sekundy stejný čas! Neuville si následně vypracoval náskok, jenže poté svlékl pneumatiku z ráfku… V nepředvídatelném sobotním počasí ale Neuvillovi pomohla správná volba pneumatik a na konci dne soutěž vedl s náskokem 4,9 sekundy před Evansem. Získali tak 18 resp. 15 prozatímních bodů, museli však v neděli soutěž dokončit. A právě neděle přinesla velké zvraty. Oba vedoucí jezdci po chybách poškodili svá auta a vítězství nakonec slavil Sebastien Ogier před druhým Evansem a třetím Neuvillem.
5. Portugalská rallye
Náročné Portugalsko bylo dějištěm dalšího vyrovnaného přetahování o desetiny sekundy. V pátek se o vítězství v rychlostních zkouškách podělilo pět různých jezdců a první čtyři posádky na konci dne dělilo pouhých 5,4 sekundy. Pořadím zamíchala i bouřlivá sobota. Vedoucí Kalle Rovanperä z boje vypadl po špatně odhadnuté zatáčce, Takamoto Katsuta kvůli poškozenému zavěšení. Drama hrálo do karet Neuvillovi, který se posunul ze šestého na třetí místo za týmového kolegu Tänaka, zatímco hlavní soupeř v boji o titul Elfyn Evans se naopak po úniku chladicí kapaliny propadl na šesté místo. V neděli se Sébastien Ogier stal prvním šestinásobným vítězem Portugalské rallye, druhý Tänak ztrácel jen 7,9 sekundy. Neuville třetím místem zvýšil svůj náskok v průběžném pořadí na 24 bodů.
6. Italská rallye
Na Sardinii si WRC vyzkoušelo nový formát závodního víkendu, kdy byl shakedown až v pátek ráno a samotná soutěž se tak rozjela až v pátek odpoledne. Po rušném začátku vedl Sébastien Ogier před Ottem Tänakem a epický duel spolu oba jezdci svedli i v sobotu. Po chybě a odstoupení Thierry Neuvilla ze třetího místa však Tänak zvolnil, aby neohrozil zisk důležitých bodů pro Hyundai do hodnocení značek. Přesto ještě dostal Ogiera pod tlak, v posledních kilometrech navíc Francouze postihl defekt a Tänak si připsal šokující vítězství s náskokem jen 0,2 sekundy, což byl nejtěsnější finiš v historii WRC. Stupně vítězů doplnil Dani Sordo, Elfyn Evans skončil čtvrtý a Neuville si nakonec odnesl 12 bodů za vítězství v Super Sunday i Power Stage.
7. Polská rallye
Po sedmi letech se do kalendáře WRC vrátilo Polsko a do sestavy Hyundai Motorsport se zase vrátil Andreas Mikkelsen, který se hned v pátek ujal vedení. Sobota už však byla koncertem Kalleho Rovanpery, který vyhrál šest ze sedmi „erzet“ a v neděli své vítězství jen potvrdil. Elfyn Evans nakonec navzdory defektu pravé zadní pneumatiky vybojoval druhé místo před třetím Adrienem Fourmauxem a čtvrtým Thierry Neuvillem, jehož náskok v čele šampionátu se ztenčil na 15 bodů. Hyundai se zároveň v sobotu takticky rozhodl stáhnout ze soutěže Otta Tänaka, aby se mohl soustředit na bonusové body z neděle. A byl to správný krok – skončil první v Super Sunday a druhý v Power Stage.
8. Lotyšská rallye
V Lotyšsku se WRC jelo poprvé v historii. Rallye od začátku dominoval úřadující šampion Kalle Rovanperä, před Martinsem Sesksem, dvojnásobným vítězem Lotyšské rallye v rámci evropského šampionátu. Z uchazečů o titul, kteří kvůli startovnímu pořadí čelili nejhorším podmínkám na trati, si vedl nejlépe šestý Ott Tänak před Elfynem Evansem a frustrovaným Thierry Neuvillem na devátém místě. Rovanperä nakonec vítězství zpečetil před Sébastienem Ogierem, třetí Tänak předstihl domácího hrdinu Martinse Seskse. Evans udržel šesté místo před Katsutou a Neuvillem, v průběžném pořadí šampionátu ho však předstihl Tänak a jezdci Hyundaie tak drželi první dvě místa.
9. Finská rallye
Sérii rychlých šotolinových soutěží zakončilo Finsko. Trojici Toyot na prvních třech místech v pátek vedl Kalle Rovanperä před Evansem a Ogierem. Proti tomu čtvrtý Thierry Neuville byl jediný zbývající Hyundai, Ott Tänak i Esapekka Lappi totiž skončili mimo trať. V sobotu Rovanperä zvýšil náskok v čele, zatímco Ogier se posunul na druhé místo a Neuville na třetí. Evanse srazilo mimo bodované pozice čtvrthodinové zpoždění v servisu při výměně prasklé hnací hřídele. Neděle přinesla šok, když Rovanperä po nárazu do kamene ve stopě skončil v předposlední rychlostní zkoušce v kotrmelcích. Vítězem se tak stal Ogier následovaný Neuvillem.
10. Řecká rallye
Letošní Rallye Acropolis se vrátila ke svému typickému drsnému charakteru, který maximálně prověřuje auta i posádky. Lídr šampionátu Thierry Neuville se musel vypořádat s vynechávajícím motorem, Otta Tänaka s dalším Hyundaiem postihly dva defekty během nejdelší rychlostní zkoušky a musel obě kola měnit na trati, a defekt měl i Dani Sordo, který se však rozhodl dojet až do cíle a kusy pneumatiky mu odstrojily půlku levého boku auta. Dramata pokračovala až do samotného závěru, ale Hyundai Motorsport se se vším dokázal vypořádat. Ještě před závěrečnou Power Stage byl na druhém místě Sébastien Ogier, jenže po pár kilometrech šlo jeho auto přes přes střechu a pro Hyundai rázem vykrystalizoval nejlepší výsledek sezóny. Obsadil kompletní stupně vítězů v pořadí Thierry Neuville, Dani Sordo a Ott Tänak. Navýšil tak svůj náskok před Toyotou v hodnocení značek a Neuville si upevnil vedení v průběžném pořadí.