Za volantem

První dojmy z nového Santa Fe: Úchvatný interiér a pravý luxus

Pátá generace velkého rodinného SUV Hyundai přichází s revolučním designem, prémiovým konceptem a celou řadou prvenství v rámci segmentu. Motorističtí novináři se již s novým Santa Fe mohli důkladně seznámit v rámci testovacích jízd po českých silnicích. Přečtěte si jejich dojmy.

Garáž.cz: Hyundai, na který Češi valí oči: Vypadá jako sci-fi z roku 2050

„Santa Fe mezigeneračně povyrostlo, na délku má teď přes 4,8 metru, rozvor dlouhý 2815 mm. To je společně s tvarem vozu příslib slušného vnitřního prostoru. Aby ne, když se novinka kromě pětimístného provedení nabízí také v šesti nebo sedmimístné verzi. Kabina je diametrálně odlišná, s obrovským nášupem prostoru ve všech řadách a v několika barevných kombinacích od černé přes hnědou a světlou až po originální kombinaci světle šedé a zelené. (…) Stran provedení, použitých materiálů a celkového pohodlí na palubě bychom se interiér nového Santa Fe nebáli označit za luxusní.“

„Podvozek si poradí s nástrahami českých okresek jedna radost. Naladění je měkčí a ani na velkých dírách nebouchá a neodskakuje. Na podrobné zkoumání dojde v rámci tradičního týdenního testu, zatím však můžeme říct, že se nové Santa Fe jeví jako příjemné překvapení. Nejen pro nás, ale i kolemjdoucí. Během prvních jízd jsme tolik zvídavých pohledů z ostatních aut nebo přilehlých cyklostezek dlouho neviděli. Češi jednoduše valili oči!“

Auto.cz: Nový Hyundai Santa Fe poprvé v Česku: Už jsme ho řídili! Je to kliďas

„Dobře odolává bočním náklonům díky vylepšenému uložení zadního příčného stabilizátoru, velké nerovnosti typu zpomalovacích prahů zase příď přejíždí komfortněji díky prodloužení dorazu tlumičů na přední nápravě. Také to zabraňuje nečekaným rychlým pohybům přídě na velkých nerovnostech. Navzdory papírové hodnotě zrychlení na stovku 9,8 s vůz nepůsobí slabý či pomalý, naopak zrychluje ochotně. V módu Sport drží vyšší otáčky a čtyřválec nevypíná, aby byl vždy co nejrychleji k dispozici plný výkon.“

„Obě zadní řady sedmimístného provedení se sklápí do roviny, potřebujete-li převézt něco velkého. (…) Návrháři také zadní část vozu vymýšleli s cílem navodit dojem větší vzdušnosti. Tomu zásadně pomáhají i okna mezi sloupky C a D, která jsou o téměř polovinu větší než dřív. I úplně vzadu jsou k dispozici nejen držáky nápojů, ale také porty USB-C a výdechy ventilace, dokonce s možností nastavení intenzity foukání. Odklápění sedaček pro přístup do druhé řady je otázkou jednoho tlačítka, a třebaže se dozadu musíte opravdu protáhnout a sedadla ve třetí řadě jsou výš než dřív, do všech stran je tu víc místa než u předchůdce a s trochou snahy se sem vejde dospělý člověk.

Aktuálně.cz: První jízda s novým Santa Fe. O kolik benzinu si řekl obřík od Hyundai?

„Sázka na výrazně hranatý design dokáže Santa Fe v záplavě pseudosportovních karoserií velmi dobře odlišit. Zároveň přináší i další důležitý efekt – nabídnout při shodných vnějších rozměrech větší vnitřní prostor se konkurentům může podařit jen sotva. Ale jsou tu i další věci, které umí překvapit. Třeba rozlehlá plocha pro bezdrátové nabíjení dvou telefonů s chlazením větráčkem, úložný box mezi předními sedadly, který se jednoduše otevírá i z těch zadních, nebo třeba schránka před řidičem, která má ve vyšší výbavě dezinfekční schopnosti díky zabudovanému UV zářiči.“

„Kromě základní pětimístné verze nabízí Santa Fe možnost přikoupit další dvě sedadla, která se dají složit do podlahy kufru. Existuje i luxusní šestimístná varianta, kdy druhou řadu sedadel tvoří dvojice samostatných křesel. Ta má i tu výhodu, že se v mezeře mezi nimi dají převážet dlouhé předměty, například lyže. Dostatek místa je tu ale ve všech konfiguracích, mimo jiné proto, že ve srovnání s minulou generací narostlo Santa Fe o pět centimetrů nejen do délky, ale i rozvorem náprav.“

fDrive: Hyundai Santa Fe, První jízdní dojmy

„Zatímco předchozí generace byly více či méně zaoblené, ta současná je hranatá. To vozu dodává drsnější vzhled spíše off-roadu než SUV a zároveň je to předpoklad k mnohem efektivnějšímu prostorovému uspořádání. Na první pohled by se mohlo zdát, že tím utrpěla aerodynamika, ale opak je pravdou. Součinitel odporu vzduchu je nižší než u předchozí generace. Vůz je k dispozici jen s hybridním pohonem, základní full-hybrid (HEV) nabízí pohon předních kol nebo 4×4, plug-in hybrid (PHEV) pak je k dispozici jen s pohonem všech kol.“

„V hybridním režimu se ukazuje výhoda plug-in hybridního systému, který vychází z full-hybridu. Je tedy nastavený tak, že dokáže fungovat efektivně, i když nemá k dispozici nabitou trakční baterii. Tím Hyundai Santa Fe vytahuje eso z rukávu oproti většině současných plug-in hybridů. Do Nižboru, kde máme přestávku na občerstvení a střídání posádek, přijíždím se spotřebou 5,5 l/100 km od vybití baterie. Od začátku mé cesty to pak je 2,4 l/100 km. Během parkování oceňuji i 3D pohled na vozidlo, který doplňuje standardní pohled shora.“

Autosalon.tv: Vypadá jako postavený z Lega, má hodně místa i sci-fi kabinu. Řídili jsme nový Hyundai Santa Fe

„Prodloužení délky vozu se projevuje třeba v prostoru na nohy ve třetí řadě sedadel. A hranatost zase v kufru, který má v základním uspořádání 711 litrů prostoru, což je o 77 litrů mezigeneračně navíc. Dovnitř by se tak měly pohodlně vejít třeba čtyři golfové bagy nebo tři silniční kola s demontovaným předním kolem. Sedadla se sklápí do roviny. Páté dveře jsou samozřejmě elektrické. Že jde opravdu o vlajkovou loď, ukazuje zásadní zaměření na komfort. Sedadla lze například nastavit do odpočinkové polohy, a to včetně řidičova. Vyjíždí podpěrka nohou, opěrka se sklápí.“

„Dobrou zprávou je, že palivová nádrž je dostatečně velká, pojme 67 litrů. Motor je v běžném provozu poměrně tichý, ve městě se často přepíná do elektrického módu. Pod plným plynem je už čtyřválec celkem slyšet, nejde ale o nepříjemný zvuk, spíš takový jadrný. Automat řadí velmi hladce a plynule. (…) Nový Hyundai Santa Fe vstupuje do kategorie velkých SUV s hodně nabitou zbraní. Hlavní je, že se dokáže od konkurence jednoznačně odlišit a pěkně se vymezit, ať už hranatými tvary nebo nabízeným prostorem. Díky tomu, že to není jen další SUV, by mohl zaznamenat třeba i větší úspěch než jeho předchůdci.“

Související příspěvky
Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

4 Mins read
Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou…
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…
Za volantem

Exkluzivní jízda za volantem N Vision 74 a RN22e

6 Mins read
Existují elektromobily pro lidi, pro které je důležitější zábava za volantem a zážitek z jízdy než běžné cestování? Dva návrhy má v…