Podíl aut s manuální převodovkou na silnicích se neustále snižuje a každý rok se mnoho nováčků učí jezdit s automatem. Na první pohled je to snadné, dá se však i leccos pokazit a řada funkcí si zaslouží bližší vysvětlení. Pokud také patříte mezi začátečníky, bude se vám hodit tento článek s praktickými tipy.
Řidiči v České republice a velké části Evropy dlouho nedali na manuální převodovky dopustit, v posledních letech však zájem o ně výrazně klesá. Příjemné moderní automaty je překonávají v úspornosti i plynulosti a osvědčují se i ve sportovních vozech, které byly dlouhou dobu doménou manuálního řazení. Pro některé modely už manuál zmizel z nabídky, a i tam, kde možnost volby existuje, zákazníci často volí automat.
Ve výrobním závodu Hyundai ve slezských Nošovicích, kde vznikají populární modely i30, Tucson a Kona Electric, mělo letos v červnu manuální převodovku jen 22 % vyrobených aut. A zatímco v roce 2019 činil podíl automatických převodovek na prodejích Hyundai pouze 19,3 %, v roce 2023 už to bylo 37,2 % a číslo nadále roste.
Automatické řazení je navíc přirozeným benefitem všech plně hybridních a plug-in hybridních motorizací schopných jízdy čistě na elektřinu. A také veškerých elektromobilů – ty ale pro tentokrát necháme stranou, protože i když je ovládání řazení podobné, zpravidla mají pouze jednostupňovou převodovku.
Povinná četba
Automatických převodovek je několik druhů, které se liší technickou koncepcí i uživatelskými vlastnostmi. Seznamte se s tou svojí, ať dokážete naplno využít její silné stránky – přehledně jsme je popsali v článku Dvouspojka, nebo klasika? Není automat jako automat.
Pozorně si také přečtěte kapitoly věnované automatické převodovce v uživatelské příručce ke svému autu. Najdete tam jak základní instrukce, tak tipy pro různé situace. Všechny manuály si můžete jednoduše stáhnout z webu Hyundai – v detailu daného modelu v záložce Ke stažení.
Brzda místo spojky
V různých modelech najdete různé ovladače pro řazení, jedno však mají společné – vždy máte k dispozici čtveřici režimů D, N, R a P. Písmeno D v tomto případě neznamená „Dopředu“ ani „Dozadu“, označení je univerzální pro všechny země světa a pochází z angličtiny: Drive (jízda vpřed), Reverse (couvání), Neutral (vyřazeno), Park (parkování).
Důležité je vědět, že řazení mezi těmito základními režimy probíhá, jen když auto stojí a vždy s nohou na pedálu brzdy, obdobně jako je u manuálu potřeba vyšlápnout spojku. Nemusíte se ale bát, že hned něco pokazíte – většina převodovek řazení bez sešlápnutí brzdy vůbec neumožní. Není bez toho možné ani nastartovat, ale pokud zapomenete, auto vás na to upozorní. Před vystoupením vždy zařaďte parkovací režim, v něm potom budete zase startovat. Režim N většina řidičů nikdy nepoužije, je určen jen pro výjimečné situace (viz dále).
Čemu se vyhnout
Smyslem automatické převodovky je, aby se řidič o nemusel starat o nic kolem řazení. S tím byla vyrobena, nastavena, a tak byste také měli přistupovat k jízdě – prostě zařaďte D, nechte převodovku pracovat a užívejte si pohodu. Není třeba snažit se jí nějak ulevovat. Některé návyky z jízdy s manuálem mohou být vyloženě škodlivé. Spíš než co dělat, je tedy užitečné vědět, co nedělat.
- Nesnažte se za jízdy vyřadit na N. Jízdou na neutrál například z kopce vůbec nic nezískáte a riskujete ztrátu kontroly. Zařazení zpět do polohy D, když je auto v pohybu, může navíc vážně poškodit převodovku. Režim N je určen pouze pro speciální případy, např. dlouhodobé stání s nastartovaným motorem.
- Nepřeřazujte z D na R a naopak, dokud úplně nezastavíte. Stejně tak neřaďte ani polohu P, dokud je vůz ještě v pohybu. Netrpělivost při manévrování s autem může převodovce časem ublížit.
- Nepoužívejte režim P místo parkovací brzdy. Při parkování, obzvláště ve svahu, je třeba použít ruční či elektronickou parkovací brzdu, aby hmotnost auta držely brzdy. V režimu P mu brání v rozjezdu jen poměrně malá západka. Ideální postup je: zastavit, zařadit P, použít parkovací brzdu a teprve pak pustit brzdový pedál.
- Nedržte auto ve svahu pomocí plynu. Pro stání v kopci využijte polohu P nebo funkci Auto Hold (viz dále), jinak může dojít k přehřátí převodovky. Namáhavé je i velmi pomalé popojíždění do kopce. Pokud se převodovka přehřeje, stojící auto nechte vychladnout.
- Neřaďte z polohy P do D nebo R, pokud je vytočený motor či stojíte na plynu. Noha musí být pouze na brzdě a auto v klidu ve volnoběžných otáčkách.
Některé nové modely Hyundai mají ovladač řazení pod volantem. Kromě intuitivního ovládání má i tu výhodu, že uvolňuje místo na středové konzole mezi předními sedadly. Výsledkem je vzdušnější interiér a více prostoru např. pro nabíjecí podložku či osobní věci.
Užitečné funkce
Kromě čtveřice základních poloh mají vozy s automatickou převodovkou i další praktické funkce, které zpříjemňují cestování nebo řešení různých jízdních situací. Je dobré naučit se je správně používat.
- AutoHold: Za normálních okolností se stojící vůz s automatem po uvolnění brzdy začne pomalu rozjíždět. Pokud je ale zapnutá funkce AutoHold, rozjede se až po sešlápnutí plynu. Při stání na křižovatce nebo třeba v koloně v kopci tak není nutné mít nohu na brzdě. Nepoužívejte však AutoHold pro parkování, resp. při stání delším než několik minut.
- Kick-down: Pokud naplno prošlápnete plynový pedál, dáte tím převodovce najevo, že má podřadit. Je při tom potřeba překonat mírný odpor pedálu těsně nad podlahou. Je to užitečná funkce pro předjíždění, když chcete mít rychle k dispozici plný výkon.
- Sportovní režim: Upřednostní rychlou reakci na plyn před spotřebou a plynulostí. Převodovka udržuje vyšší otáčky motoru, dříve podřazuje, později přeřazuje a je připravena k rychlejším změnám. Hodí se třeba pro svižnou jízdu v zatáčkách.
- Ruční řazení: Některé automaty nabízejí manuální režim, kdy lze pohybem páky nebo pádly pod volantem měnit rychlostní stupně. Může se to opět hodit při svižné jízdě, předjíždění nebo třeba pro brzdění motorem při sjezdu z kopce.
- Hlídání otáček: Na rozdíl od manuální převodovky u automatu nikdy nehrozí, že auto „chcípne“ z důvodu příliš nízkých otáček nebo řidič naopak při chybném podřazení poškodí motor přetočením. Automatická převodovka hlídá, aby se otáčky nikdy nedostaly mimo povolený interval, i když je třeba zrovna v manuálním režimu.
- Chytří hlídači: Na klidu vám může dodat fakt, že většinu případných chyb dnešní auta pohlídají za vás. Pokud například po zastavení vypnete motor a zapomenete zařadit parkovací režim, provede se to automaticky. I tak je ale dobré znát pravidla správného ovládání a držet se jich, obzvlášť u modelů s mechanickým voličem převodovky a bez startovacího tlačítka. V jejich případě je třeba vždy před opuštěním vozu ručně přesunout volič převodovky do polohy P a zkontrolovat, že je vůz zajištěn ruční brzdou.
Specifickou kategorií jsou elektromobily. I když je ovládání řazení velmi podobné jako u automatických převodovek spojených se spalovacími motory, technika se liší – elektromobily zpravidla mají pouze jednostupňovou redukční převodovku a za jízdy vůbec neřadí. I proto je jízda tak plynulá a reakce na plynový pedál okamžité. Při jízdě vzad se elektromotor jednoduše otáčí v opačném směru.
Odtah na laně? Raději ne
Pokud je kvůli nehodě, poruše nebo třeba zničené pneumatice potřeba auto odtáhnout, vždy se obraťte na profesionální odtahovou službu. Tažení na laně může automatickou převodovku vážně poškodit a mimo případů krajní nouze je dobré se mu vyhnout.
- Zatímco pro vozy s manuální převodovkou Hyundai doporučuje tažení na laně rychlostí maximálně 25 km/h na vzdálenost až 20 km, u automatu je to jen 15 km/h do vzdálenosti 1,5 km.
- Při tažení je nezbytné převodovku přepnout do režimu N, k čemuž je u nepojízdného vozu potřeba speciální postup (najdete ho v uživatelské příručce k vozu).
- Netahejte auto, které nelze nastartovat – motor se stará o mazání převodovky. Když je vybitý akumulátor, nelze navíc řadit. Pokud je tedy třeba vybité auto táhnout, je potřeba nejprve oživit baterii, aby bylo možné vyřadit do neutrálu.
Tipy pro dlouhou životnost
Chcete-li, aby převodovka hladce a spolehlivě fungovala i po mnoha letech, důsledně dodržujte předepsané servisní intervaly včetně výměny oleje v převodovce, pokud je výrobcem předepsána. U aut s tažným zařízením také nikdy nepřekračujte nejvyšší povolenou hmotnost taženého přívěsu. Tažení těžkého přívěsu je obecně velká zátěž. U dvouspojkové převodovky je z hlediska životnosti lepší vyhnout se mimořádně pomalým rozjezdům a dlouhému popojíždění minimální rychlostí, kdy spojka tráví hodně času v prokluzu (podobně jako u manuální převodovky).