Takzvaný Natural 95 ve stávajícím složení s označením E5 začalo od začátku roku 2024 na čerpacích stanicích nahrazovat nové palivo E10 s až dvojnásobným podílem takzvané biosložky. Obsahuje zvýšené množství lihu, které může některým starším autům způsobovat problémy. Majitelé vozů Hyundai však mohou být v klidu, všechny modely jsou kompatibilní.
Bezolovnatý benzín E10 měl být původně v České republice povinný už od roku 2019. Zákon však stále neprošel legislativou, a tak je i nadále pouze doporučený. Petrolejářská společnost Orlen Unipetrol, která pracuje na svém vlastním cíli bezuhlíkaté budoucnosti do roku 2050, nicméně mezitím oznámila, že od 1. ledna 2024 začne na český trh distribuovat výhradně automobilový benzín BA95 s označením E10, který může obsahovat až 10 procent látky vyráběné z hmoty či odpadu organického původu. Co z toho plyne pro české motoristy?
Kde všude nový benzín bude?
Předně je třeba říct, že nejde pouze o čerpací stanice sítě Orlen Benzina. Vzhledem k tomu, že Orlen Unipetrol vlastní obě české rafinerie v Litvínově a Kralupech, a je tak hlavním dodavatelem pohonných hmot na tuzemský trh, musí se tomuto rozhodnutí přizpůsobit i další maloobchodní prodejci, neboli pumpaři. A to tím, že výdejní stojany pro základní benzín Super BA95 budou místo E5 označeny E10.
To samo o sobě ještě neznamená, že z nich vždy a všude natankujete benzín s 10% obsahem látky z obnovitelných zdrojů. Pokud čerpací stanice sežene levnější benzín třeba z Německa ve specifikaci E5, bude ho nabízet na stejném stojanu označeném E10, což je z hlediska české legislativy v pořádku. Pokud by ovšem naopak nechala na stojanu označení E5 a nakoupila benzín E10 od Unipetrolu, už by tím zákon porušila a mohla by dostat pokutu od České obchodní inspekce.
Jak je to jinde v Evropě?
Na starém kontinentu se benzín E10 začal nabízet už od roku 2009. Aktuálně na něj narazíte v 17 zemích Evropské unie: Belgii, Bulharsku, Dánsku, Estonsku, Finsku, Francii, Irsku, Litvě, Lotyšsku, Lucembursku, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Rakousku, Rumunsku, Slovensku a Švédsku a také ve Velké Británii. Nikde se nezaznamenalo, že by motoristé měli s přechodem na E10 nějaké problémy. Podobně jako v Česku je tento benzín nepovinný už jen třeba ve Slovinsku, Itálii či Chorvatsku.
Co znamená E10 pro motor?
Motoristé často vnímají biosložku v pohonných hmotách jako něco ryze negativního. Je pravda, že bioethanol přidávaný do benzínu má nižší výhřevnost a váže vodu. Na druhou stranu však zvyšuje oktanové číslo a vylepšuje čisticí schopnosti. Praktické zkoušky například ukázaly, že benzíny s lihem zanechávají na sání méně úsad než čistá paliva z fosilních zdrojů. V dlouhodobém horizontu benzín bez biosložky nepředstavuje pro současné zážehové motory s přímým vstřikováním paliva žádnou výhodu.
Kdy může nový benzín vadit?
Každý však nemá auto s poslední generací přímého vstřikování paliva splňující emisní normu Euro 6. A pak může vzniknout problém. Zejména auta spadající do kategorie veteránů či youngtimerů může ohrožovat koroze palivového systému nebo degradace dílčích částí jako jsou například gumové hadičky. Přestože většina aut se zážehovými motory vyrobených po roce 2000 je s palivem E10 plně kompatibilní, najdou se i výjimky. Dobrá zpráva ale je, že vozů Hyundai se to netýká – všechny evropské modely a verze, současné i minulé, s ním budou fungovat hladce. Chcete-li mít jistotu, jakékoliv auto si můžete ověřit na stránkách www.e10info.eu.
Jaký je vliv na spotřebu?
Menší výhřevnost paliva E10 znamená, že v sobě nese méně energie, z čehož logicky vyplývá nutnost použití většího množství paliva pro dosažení stejné práce. Nicméně rozdíly a zejména reálný dopad na spotřebu jsou minimální. Uvádí se, že nové palivo teoreticky zvýší spotřebu o jedno procento, což je v praxi téměř nepostřehnutelné – například ze 6 litrů na 100 km může stoupnout na 6,06 litru.
Existuje alternativa?
Pokud je váš vůz s benzínem E10 kompatibilní, má smysl přemýšlet o jeho náhradě pouze v případě, že auto necháte například několik měsíců nebo i déle odstavené (kvůli zmíněnému vázání vody). Pak se nabízí palivo kategorie BA98 Super Plus. Velké řetězce tento benzín prodávají jako stooktanový, a přestože bývá označen jako E5 a někdy dokonce i jako E10 (Verva 100 od Orlenu), chová se jinak.
Místo bioethanolu totiž obsahuje sloučeninu s dlouhým názvem Etyl-Terc-Butyl-Éter, zkráceně ETBE. Vyrábí se z lihu a lze ji proto považovat za biosložku, má však zcela jiné chemické vlastnosti a mimo jiné neleptá některé materiály na bázi kaučuku ani neváže vodu. I proto je bez problémů dlouhodobě skladovatelná. Jedinou negativní vlastností těchto tzv. prémiových paliv je vyšší cena, protože ETBE je výrazně dražší než bioethanol. To ale v případě dlouhodobého odstavení nehraje velkou roli.
Autor: Jiří Kaloč, šéfredaktor časopisu Petrol Magazín