Do letošní okruhové sezóny nastoupil český tým s novými rychlými vozy Hyundai Elantra N TCR a nemůže si je vynachválit. Však také průběžně drží první místo mezi jezdci i týmy. Poslední dva závody šampionátu si mohou přijít užít i domácí fanoušci, pojedou se totiž v Mostě a Brně. Už nadcházející klání na mosteckém autodromu přitom může být rozhodující.
Úspěšná série TCR Eastern Europe se kromě dvojice velkých českých okruhů jezdí také na maďarském Hungaroringu, rakouském Red Bull Ringu, německém Oscherslebenu a slovenském Slovakia Ringu. Letos je obzvláště atraktivní, protože přilákala množství jezdců z TCR Europe a nabízí velmi vysokou kvalitu. Tým Hyundai Janík Motorsport loni s vozy i30 N TCR vyhrál titul mezi týmy a díky Petru Semerádovi také druhé místo v pořadí jezdců. Letos však může díky trojici talentovaných jezdců a povedeným autům opatrně pokukovat ještě výš.
Všechny tři Elantry N TCR se před víkendovým závodem v Mostě pohybují v první pětce. Na prvním místě se drží zkušený Maťo Homola, který má se 154 body velmi slušný, i když ne nepřekonatelný náskok. Z dosavadních osmi jízd stál hned šestkrát „na bedně“, z toho třikrát na místě nejvyšším. Záda mu kryje výborný formulový a motokárový závodník Adam Kout, který má na kontě mimo jiné titul ve švýcarské Formuli Renault, a také nadějný mladík Carlo Czepiel, který zajíždí skvělé výsledky už ve své první sezóně za volantem velkého auta.
Elantra N TCR: 350 koní na 1,2 tuny
Letošním náčiním týmu Hyundai Janík Motorsport jsou závodní verze Elantry s dvoulitrovým turbomotorem o síle 350 koní a 460 Nm. Ten pohání přední kola skrze šestistupňovou sekvenční převodovku. Na přední nápravě jsou čtyřpístkové brzdy s kotouči o průměru 380 mm a celé auto váží jen 1265 kg – i s řidičem. Hodnota každého vozu je kolem 3,5 milionu korun.
„Elantra N TCR je momentálně top auto v nabídce Hyundai Motorsport. Oproti i30 N TCR je modernější a jsme s ní rychlejší. Obecně vzato je Elantra vhodnější na rychlejší okruhy a i30 zase na techničtější typy tratí, ale když se vše zprůměruje, je právě Elantra rychlejším autem,“ popisuje majitel týmu Václav Janík.
Napínavá podívaná
Atraktivitu závěru šampionátu zaručuje nejen množství špičkových jezdců na startu, ale také hmotnostní hendikep, který v TCR mají nejrychlejší jezdci. Aby totiž bylo startovní pole vyrovnané, dostávají do svých aut nezanedbatelnou váhu navíc. V Mostě tak Maťo Homola a Carlo Czepiel „vyfasují“ každý po 40 kilech a Adam Kout 20 kg.
„Konkurence je v letošní sezóně opravdu nabitá a bude to napínavý boj až do posledního závodního víkendu. Aktuální vedoucí pozice mezi jezdci a týmy je každopádně zásluhou skvěle fungujícího týmu a všech jeho zástupců,“ zdůrazňuje Janík.
Sám Homola se zároveň netají tím, že by se s Elantrou rád probojoval až do světového finále TCR World Finals, které má proběhnout na začátku příštího roku. „Aby Maťo postoupil a mohl se finále účastnit, je potřeba mít skvělé výsledky a bude také velmi záležet, jak se nám podaří sehnat finanční prostředky na účast v tomto závodě, který bude nejspíš mimo Evropu,“ dodává Janík.