Už při prvním pohledu na auto upoutají světlomety pozornost. Kromě své praktické funkce jsou i jedním z nejdůležitějších stylistických prvků a pomáhají definovat charakter každého modelu. Zatímco před více než 100 lety si řidiči na cestu svítili plamenem, moderní světlomety umí udělat z noci den. Podívejte se, jak se technologie vyvíjela od 19. století do současnosti.
Acetylenové lampy
První světlomety byly představeny už na konci 80. let 19. století a ke své práci využívaly acetylen nebo olej. Acetylenové lampy byly u výrobců oblíbené, protože plamen byl odolný vůči větru a dešti. Za ním byla umístěna zrcadla, která světlo odrážela dopředu. Samotný paprsek však nebyl nijak zvlášť zaostřený a řidiči tak tyto světlomety pomáhaly spíš být viděn než vidět. Víc než na silnici se totiž světlo rozptýlilo do noční oblohy.
Elektrické světlomety
Na počátku 20. století začaly automobilky vyvíjet elektrické světlomety, trvalo však další dekádu, než se staly průmyslovým standardem. Hlavní výzvou bylo vytvořit dostatečně malé dynamo, které by se vešlo do auta a přitom produkovalo dostatek energie pro rozsvícení žárovky.
Americká automobilka Peerless byla v roce 1904 prvním výrobcem, který elektrické světlomety zavedl. O čtyři roky později britský dodavatel Pockley Automobile Electric Lighting nabídl kompletní sadu elektrických světel zahrnující čelní světlomety, zadních světla i boční osvětlení. Poháněna byla osmivoltovou baterii. V roce 1912 byl na americký trh uveden první moderní systém, který propojil elektrické zapalování a osvětlení.
Uzavřené světlomety
V roce 1939 byly zavedeny důkladně utěsněné světlomety se silnějším paprskem, které měly jednotlivé komponenty jako parabolický reflektor, čočku a wolframové vlákno zatavené dohromady. Díky tomu dokázaly čelit dešti i prachu a současně nabídly jasnější, soustředěnější zdroj světla. Nevýhodou byla nutnost měnit s jednou poškozenou součástí celé světlo, zpočátku nevelký výkon vzhledem k množství spotřebované energie a časté černání krycího skla od rozžhaveného vláka. Ve Spojených státech byl každopádně tento typ světlometů od 40. let povinnou výbavou všech aut.
V roce 1962 francouzsko-německo-italské konsorcium výrobců světel vyrobilo první halogenové žárovky určené pro auta. Světlomety využívající reakce halogenů s wolframem přinesly vyšší odolnost a nesrovnatelně lepší viditelnost, zejména při využití dálkových světel.
Xenony
V 90. letech byly poprvé implementovány HID výbojky s vysokou intenzitou, známé také jako xenonové světlomety. Světlo vytvářejí pomocí elektrického oblouku mezi dvěma wolframovými elektrodami uvnitř odolné baňky naplněné inertním plynem – xenonem. Řidičům nabídly jasnější obraz vozovky, vydržely třikrát déle než halogenové žárovky a současně spotřebovaly méně energie.
Xenony dosáhly vrcholu popularity na počátku 21. století, s ohledem na vysokou cenu však spíše u dražších modelů. Hyundai nicméně dostál tradici přinášet výbavu z vyšších tříd do dostupných aut a například model i40 byl v roce 2010 vybaven bi-xenonovými světlomety s inteligentním přepínáním dálkových světel.
LED světlomety
LED diody jsou velice účinné zdroje světla, protože jsou jasné, vystačí s minimem energie a vydrží svítit velmi dlouho. Zatímco tenké vlákno v tradiční halogenové žárovce časem degraduje, LED světlomety místo něj používají polovodič, který pod elektrickým nábojem uvolňuje fotony.
Lepší je také kvalita modrého světla z LED diod. Poskytují více kontrastů a celkově lepší nasvícení, což řidičům v noci usnadňuje rozlišování objektů. To kromě lepší viditelnosti také snižuje únavu a výhodou je i fakt, že tato světla méně oslňují. První použití LED ve světlometech aut přišlo v polovině roku 2000 a zpočátku byla tato technologie vyhrazena luxusním vozům. Poměrně rychle se však demokratizovala a výrobci jako Hyundai ji zpřístupnili většímu počtu lidí za přijatelnější ceny.
Skrytá světla a pixely
Kouzlení se světlem pomocí progresivních technologií se v posledních letech stalo poznávacím znamením nových modelů Hyundai. Čtvrtá generace SUV Tucson v roce 2020 představila parametrická světla denního svícení ukrytá v čelní masce. Když jsou zhasnutá, díky vnitřnímu nikl-chromovému potahu s ní dokonale splývají. Po zapnutí se naopak mřížka rozsvítí efektními drahokamy. Jednotlivá světla jsou navíc velice odolná.
IONIQ 5 následně v roce 2021 přišel s retro-futuristickým designem parametrických pixelů, díky němuž získal nezaměnitelný světelný podpis vpředu i vzadu. O rok později tento prvek dál rozvinul IONIQ 6, do jehož designu je napříč interiérem i exteriérem integrováno přes 700 pixelů. Ten zároveň jako první Hyundai získal nejnovější technologii dálkových světlometů Matrix Beam LED. Výsledek si můžete prohlédnout v článku 5 světelných kouzel, kterými vás očaruje IONIQ 6.