Za volantem

Kameny, prach, nehody. Jak Kona Electric zvládá práci v lomu?

Už přes tři roky slouží trojice vozů Hyundai Kona Electric v lomech na jižní Moravě. Ve velmi náročných podmínkách, s různými řidiči a v každodenním zápřahu. Důkladná kontrola ukázala, že ani těžký život se na jejich vlastnostech nijak nepodepsal.

Pavel Musil je majitelem několika lomů v Brně a okolí, a když se v Nošovicích začala vyrábět Kona Electric, jedny z prvních vozů určených pro tuzemský trh zamířily právě do jeho společnosti. Využívají se především pro převoz vzorků mezi lomy a laboratořemi nebo zákazníky. Konkrétně jde o tři Kony ve výkonnější verzi Power s akumulátorem o kapacitě 64 kWh, výkonem 204 koní a točivým momentem 395 Nm.

Všechny slouží v náročných podmínkách a často jezdí v kamenitém a vysoce prašném prostředí lomů. Míra znečištění karoserie i interiéru svědčí o tom, že rozhodně nemají lehký život. Během služby se jim nevyhnuly ani nehody, kromě střetu se zvěří bylo třeba též opravovat různá poškození po kolizích s těžkou technikou. Ukázalo se, že náklady na opravy karosářských dílů jsou zcela srovnatelné s auty se spalovacím motorem. Samozřejmě by je zvýšilo poškození akumulátoru nebo nabíjecí zásuvky, k tomu ale i přes několik tvrdých nárazů nikdy nedošlo.

Každé z aut má dnes najeto přes 60 000 kilometrů a redakce časopisu Automobil se rozhodla ověřit, jak jsou na tom jejich akumulátory. Nechala je proto zkontrolovat v brněnském dealerství Hyundai Auto Pokorný Motors, kde byly elektrické Kony pořízeny i servisovány. Stav akumulátoru z hlediska degradace jeho článků nejlépe určuje ukazatel SoH (State of Health, tedy zdravotní stav), který srovnává aktuální stav používaného akumulátoru s výrobcem udávanou kapacitou nového. Během diagnostiky se ukázalo, že akumulátory všech tří vozů vykazují 100 % SoH.

Nízká spotřeba, pohodlná jízda

Sám Pavel Musil i jeho zaměstnanci si u Kony Electric pochvalují snadnou obsluhu, ticho v interiéru, výbornou dynamiku, naprostou spolehlivost (dosud nemusela být řešena žádná závada) i mírně zvětšenou světlou výšku, díky níž si poradí s nerovnostmi na nezpevněných cestách. Průměrná spotřeba energie je v rozmezí 15,3 až 16,8 kWh na 100 km, což je s ohledem na častý provoz mimo hladké rovné silnice velmi dobrá hodnota. Že se elektromobily Hyundai osvědčily dokazuje i skutečnost, že Musil prodal své prémiové SUV a Konu Electric používá pro služební i soukromé účely.

Servisní náklady jsou zároveň nižší než u vozů se spalovacím motorem, elektromobily totiž mají menší požadavky na výměnu provozních kapalin a citelně delší životnost brzdové soustavy, které výrazně odlehčuje rekuperativní brzdění. Zejména u aut klidněji jezdících řidičů dokonce dle servisu Hyundai Auto Pokorný Motors vyvstává opačný problém – každý rok je třeba brzdy rozhýbat. V rámci evropského programu podpory elektromobility byla také v areálu firmy vybudována vlastní nabíjecí stanice.

Připraveno ve spolupráci s časopisem Automobil.

Související příspěvky
Za volantem

IONIQ 5 je parťák do deště. I bláta

2 Mins read
Není to žádný drsný off-road, v lehkém terénu si však vede až překvapivě suverénně. Podmáčené polní cesty, nepříjemné díry i kluzké bláto překonává…
Za volantem

Kona N vs. Kona N Line: Z města na okruh

3 Mins read
Z dálky vypadají prakticky stejně. Z blízka si možná všimnete několika odlišných detailů. Ale když sednete za volant, jsou k nepoznání. Hyundai Kona…
Za volantem

Dovolená s IONIQ 5. Jak zvládl Alpy a dálnice?

8 Mins read
Jízdy elektromobilem na velké vzdálenosti už dávno nejsou cesta do neznáma. Motoristický novinář Petr Hanke se rozhodl vyzkoušet, jak moc se časy…