i20 N, i30 N, Kona N. Všechny ostré modely Hyundai provětral na mosteckém autodromu zkušený Václav Janík, šéf závodního týmu Hyundai Janík Motorsport. Podívejte se, jak vypadá správná stopa, a jestli se cítíte na to jeho časy překonat.
Na prvním oficiálním srazu českého N-Clubu se v Mostě sešlo přes 60 majitelů rychlých aut od sportovní divize N. Na velké závodní trati si hosté vyzkoušeli schopnosti i pověstnou odolnost svých vozů skutečně naplno. Koučink přímo na okruhu obstarali instruktoři v čele s Václavem Janíkem, majitelem závodního týmu Hyundai Janík Motorsport. Ten nakonec sám sedl do testovacích aut, aby názorně ukázal rozdíly v rychlosti mezi jednotlivými modely.
Dodejme, že cílem nebylo zajet za každou cenu nejlepší možné kolo a jet takzvaně „na krev“. Všechna auta už za sebou měla náročný dvoudenní program, jejich brzdy i pneumatiky byly v různém stavu opotřebení a Václav Janík s každým zajel pouze dvě ostrá kola bez přípravy. Navíc chvílemi pršelo, což postihlo především Konu N. I tak jde ale o zajímavé časy, které v následující sezóně jistě budou důstojnou metou pro návštěvníky Autodromu Most s rychlými vozy Hyundai.
Zvednete hozenou rukavici ve svém voze N? Pokud ano, pochlubte se pak výsledkem na sociálních sítích s hashtagem #NchallengeMost!
i30 N DCT, 1:56:8
Komentář Václava Janíka: „i30 N ve spojení s automatickou převodovkou DCT je jednoznačně nejrychlejší auto z rodiny N. V režimu N je velice pevné a přesné, drží se asfaltu co gumy dovolí a samosvorný diferenciál umožňuje udržet vysokou rychlost v zatáčkách. Osmistupňová převodovka řadí bleskově a díky kratšímu zpřevodování ve srovnání se šestistupňovým manuálem je výkon na výjezdech ze zatáček dostupnější. Mít nějaké špičkové pneumatiky, nebo rovnou semislicky, určitě bychom šli alespoň o další dvě sekundy dolů.“
i30 N MT, 1:59:4
Komentář Václava Janíka: „Tohle auto mělo pneumatiky ve znatelně horším stavu než i30 N s automatem, což je na závodním okruhu zásadní hendikep. Vyrovnat ho nedokázaly ani o něco zachovalejší brzdy a fakt, že manuální převodovka umožňuje účinněji brzdit motorem. I se stejným obutím by však manuální verze zůstala třeba o dvě sekundy pomalejší, sebelepší řidič se totiž při řazení modernímu automatu nevyrovná.“
i20 N MT, 2:02:6
Komentář Václava Janíka: „Na rozdíl od i30 N nemá i20 N elektronicky řízené adaptivní tlumiče a ani možnosti nastavení dalších systémů nejsou tak široké. Na okruhu tedy jezdí ve více silničním, měkčím nastavení, což se na výsledném čase logicky podepíše. Výkonový hendikep menšího motoru částečně maže nižší hmotnost a větší obratnost. i20 N není tak rychlá jako její větší sourozenec, rozhodně je ale zábavná.“
Kona N DCT, 2:03:2
Komentář Václava Janíka: „Kona N má stejný pohon jako i30 N a na SUV je to opravdu ostré, přímočaré auto. Větší výška a pneumatiky s vyšším profilem se ale na okruhu nedají okecat. Kdyby nepršelo, byl by čas zřejmě hodně podobný jako v i20 N, na dostřel k i30 N bychom se nicméně ani tak nedostali.“
Přidejte se do N-Clubu
N-Club je oficiální česká komunita majitelů vozů divize N podporovaná přímo tuzemským zastoupením Hyundai. Od svého založení v květnu tohoto roku posbíral již přes 200 členů s vozy i20 N, i30 N a Kona N, kteří si užívají celou řadu výhod – například pozvánky na oficiální trackdays nebo sportovní akce. Každý nový majitel vozu N zároveň získává poukaz na jízdu na mosteckém okruhu, jehož je Hyundai hlavním partnerem.
Členem N-Clubu se může stát každý majitel modelu Hyundai N, bez ohledu na dosavadní zkušenosti se sportovní nebo okruhovou jízdou. Více informací najdete na hyundai.com/cz/n-club.html. Pokud vás navíc okruhové ježdění nebo rovnou závodění láká, můžete se obrátit i přímo na tým Hyundai Janík Motorsport, kde jsou připraveni poskytnout majitelům vozů N osobní koučink, přizvat je k jízdám na nejrůznějších okruzích nebo nabídnout další akce a služby.