Pro řidiče

7 tipů, co v autě nedělat, abyste snížili spotřebu

Ceny benzínu a nafty nijak ovlivnit nemůžeme, snadno ale můžeme snížit nebo zvýšit spotřebu našeho auta. Pokud jste zatím nad svým chováním za volantem s ohledem na úspornost moc nepřemýšleli, změnou přístupu můžete ušetřit i desítky procent.

Pomineme-li elektromobily a plug-in hybridy schopné jezdit čistě na elektřinu, pak všechna běžná auta používají k pohybu jednoduchý princip – do motoru vstřikují palivo z nádrže, které pak různými způsoby zapalují. Síla malých výbuchů paliva rozpohybuje písty, které skrze pohonné ústrojí otáčí kola. Je to vlastně až překvapivě primitivní. A protože jde v základu o přímočarý mechanický proces, můžeme jeho efektivitu celkem jednoduše ovlivnit.

1. Nekašlete na pneumatiky

Nejjednodušší věc s potenciálně největším přínosem. Podhuštěná kola (nebo zimní pneumatiky v létě) kladou mnohem větší odpor, takže auto spálí víc paliva, aby ho překonalo. Mnoho lidí na pneumatiky myslí jen dvakrát ročně při přezutí, kontrolou tlaku jednou až dvakrát měsíčně ale můžete snížit spotřebu až o 10 % a současně prodloužíte životnost gum.

2. Nezanedbávejte své auto

Zatuhlá ložiska či brzdy, vadný kompresor klimatizace, zanesený vzduchový filtr, nekvalitní olej, akumulátor ve špatném stavu, netěsnosti v motoru, opotřebené svíčky, uvolněný kryt pod motorem… existují desítky závad, které mohou zvýšit spotřebu, někdy i o několik litrů. Ať už tím, že řídící jednotka dostává špatné informace, nebo zvýšeným náporem na motor. Auto by mělo být v dobré kondici od předního nárazníku až po výfuk.

3. Nelepte se na ostatní

Jen při dodržování bezpečné vzdálenosti máte čas plynule reagovat na chování ostatních. Když například auto před vámi začne odbočovat nebo pouští chodce na přechodu, nemusíte nutně zastavit, ale často postačí jen mírné zpomalení. Každý rozjezd stojí spoustu paliva a i pomalá jízda je mnohem lepší než úplné zastavení.

Vyřazovat, nebo ne?
Často se vedou diskuze, zda při jízdě z kopce s manuální převodovkou vyřadit na neutrál, nebo nechat zařazenou rychlost. Lepší variantou pro většinu situací je nechat zařazeno. Moderní motor pak nespotřebovává žádné palivo (při jízdě z kopce bez plynu ho pohání točící se kola, zatímco při vyřazení se chová jako při stání na volnoběh), brzdění motorem zároveň šetří brzdy a řidič může rychleji reagovat na případné problémy.

4. Nezapínejte hned klimatizaci

Je sporné, jestli spotřebu více zvýší zapnutá klimatizace (odebírá výkon motoru), nebo stažená okna (zhoršují aerodynamiku). Záleží na typu auta a motoru, rychlosti jízdy, teplotě a tak dále. Obecně se nicméně uvádí, že auta s klimatizací mají průměrnou roční spotřebu o několik procent vyšší než ta bez ní. Zdaleka nejvíc energie klimatizace spotřebuje v prvních minutách po startu, kdy navíc studený motor ještě motor nepracuje efektivně, takže se vyplatí vůz nejdřív důkladně vyvětrat.

5. Nevozte zbytečnosti

Je to jednoduché – čím těžší auto a čím větší aerodynamický odpor, tím vyšší spotřeba paliva. Nevozte v kufru ani jinde v interiéru věci, které zrovna nepotřebujete. Už odlehčení o 10 kilo se může projevit ušetřenou desetinkou litru. Stejně tak nevyužitý nosič na kola nebo střešní box znamenají zbytečné výdaje na benzín či naftu.

6. Nebuďte zbrklí

Obecně platí, že z pohledu úspornosti je nejdůležitější klidná plynulá jízda s využíváním setrvačnosti a bez zbytečného vytáčení motoru. Na vyšší stupeň přeřazujte co nejdříve a předvídejte, ať nemusíte zbytečně brzdit a následně znovu akcelerovat. Ale nic se nesmí přehánět! Podtáčení motoru (kdy se motor jakoby dusí) autu vyloženě škodí a zdlouhavá akcelerace v nízkých otáčkách rozhodně není úsporná. Lepší je zrychlit rázněji v optimálních otáčkách, kde už má motor dostatek točivého momentu.

7. Neporušujte předpisy

Při rychlejší jízdě má na spotřebu největší vliv odpor vzduchu. Ten totiž neroste lineárně, ale s druhou mocninou rychlosti. Takže například při zrychlení ze 120 na 150 km/h nevzroste o čtvrtinu, ale rovnou o 70 %. Některá auta s pětistupňovou převodovkou nebo kratším zpřevodováním zároveň ve vysoké rychlostí musí držet zbytečně vysoké otáčky. Předpisová jízda ušetří peníze za pokuty i palivo.

Související příspěvky
Pro řidiče

Vyznáte se v typech zimních pneu? M+S už vám nemusí stačit

2 Mins read
Výrobci pneumatik v Evropské unii od letošního října nemohou za zimní označovat pláště se symbolem M+S. Požadavky splňuje už jen přísnější norma 3PMSF….
Pro řidiče

Jak správně pracovat s automatickou převodovkou

7 Mins read
Podíl aut s manuální převodovkou na silnicích se neustále snižuje a každý rok se mnoho nováčků učí jezdit s automatem. Na první pohled je…
Pro řidiče

Digitální klíč Hyundai nic neváží a nikdy ho nezapomenete

2 Mins read
Klíčky od auta nejsou úplně praktická věc. Často je není kam pohodlně dát, jejich předávání mezi řidiči bývá složité, a když je…