Z nadšených ohlasů novinářů i majitelů na modely divize N se zdá, že Hyundai zná dokonalý recept na praktická sportovní auta. Tedy taková, která obstojí stejně tak na okruhu, jako na průměrné české okresce. Není to náhoda, ve své DNA totiž mají i náročný český asfalt.
Čeští řidiči si i30 N v provedeních hatchback a fastback oblíbili hlavně pro skvělé sladění celého auta, které funguje na hladkém povrchu závodních okruhů i na nerovnostech silnic nižších tříd. Zásluhu na tom má mimo jiné fakt, že konečné ladění nedávno modernizované verze probíhalo s pomocí českých inženýrů a testovacích jezdců i na tuzemských silnicích a autodromu v Mostě.
Namyang, Nürburgring, Nošovice
Písmeno N v názvu sportovní divize Hyundai odkazuje v první řadě na testovací polygon v jihokorejském Namyangu, kde probíhají první testy prototypů. Poté následují ostré testy na severní smyčce legendárního německého okruhu Nürburgring, který je dalším důvodem, proč bylo zvoleno právě N. Hyundai se může pochlubit nově vybudovaným testovacím zázemím v těsné blízkosti okruhu, kde je ve společnosti prestižních automobilek vyvíjejících ty nejlepší sportovní vozy.
Prototypy i sériové vozy najezdí na Nürburgringu tisíce kol v maximálním nasazení. Inženýři během testovacích kilometrů sbírají nespočet dat o fungování všech komponent, sledují míru opotřebení a živostnost, a také hledají ideální nastavení podvozku s cílem najít řidičsky nezábavnější kompromis pro každodenní použití i víkendové sportovní ježdění.
Namyangem a Nürburgringem to však nekončí. Konečné ladění probíhá na dalších závodních okruzích, v alpských průsmycích, ale také přímo v nošovickém závodě, kde se následně i30 N vyrábí. Tým inženýrů a řidičů pravidelně vyráží testovat nová nastavení na zkušební polygon v Nošovicích, na české okresky nebo závodní okruh v Mostě. S ultimativní verzí Project C minulé generace i30 N ale například v rámci testování vyrazili z Česka až na rakouský vrchol Grossglockner.
Hledání rovnováhy
Na náročných silnicích druhé třídy se u nás testuje hlavně nastavení tlumičů, jejich tuhost a rychlost komprese. Tyto základní parametry výrazně ovlivňují chování auta při rychlé jízdě. Jediný univerzální kompromis však nedovolí maximálně využít potenciál techniky na okruhu a současně zachovat komfort a ovladatelnost na veřejných silnicích. Proto i30 N nabízí hned několik možností nastavení tlumičů, posilovače řízení i elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu.
Na hladkém závodním okruhu se zase testuje výdrž brzdového systému, účinnost chlazení výkonného motoru nebo opotřebení pneumatik, které přímo souvisí s nastavením geometrie. Konkrétně u modernizované i30 N se na základě testů zvětšil negativní odklon předních kol z původních 0,7 na 1,2. Díky tomu získala přední náprava výrazně vetší mechanický grip při nájezdu do zatáček a vůz tak zajíždí rychlejší časy i bez výraznějšího zvýšení výkonu.
Současně se během ostrých okruhových kilometrů projeví jakákoliv nepřesnost. Proto například zadní náprava i30 N dostala pevnější ramena a tužší uložení. Při jízdě na limitu je pak přechod do přetáčivosti mnohem čitelnější, řidič ji rychleji odhalí a může bezpečně reagovat. To přidává na důvěře i zábavě nejen při okruhovém ježdění.