Ticho na palubě, dlouhý dojezd bez nabíjení, účinné chlazení, dobrá ovladatelnost a stabilita v každé rychlosti. To jsou hlavní požadavky při návrhu aerodynamiky moderního elektromobilu. Některé z nich však jdou proti sobě, a tak musí přijít na řadu chytrá řešení.
Důraz na co nejnižší odpor vzduchu je v současnosti velký u všech typů aut – těm se spalovacími motory umožňuje snížit spotřebu paliva a tím pádem i množství emisí, těm s elektrickým pohonem zase prodlužuje dojezd na jedno nabití a zvyšuje pohodlí posádky, protože v tichém elektromobilu je proudění vzduchu víc slyšet.
Při vývoji IONIQ 5 proto inženýři provedli stovky simulací ve větrném tunelu a použili nová technická řešení, aby jeho futuristická karoserie směřovala vzduch přesně tam, kde je potřeba. Ve srovnání s podobně velkým autem se spalovacím motorem se IONIQ 5 může pochlubit přibližně o 18 % nižším odporem, což přispívá k dlouhému dojezdu až 481 km na jedno nabití.
Originální zadní spoiler
Za ostře zkosenou zádí vyšších aut z kategorie SUV vznikají nepříznivé vzdušné turbulence. IONIQ 5 proto používá dlouhý zadní spoiler se dvěma průduchy minimalizující vířivé proudy. Podobně jako u rallyového speciálu i20 N WRC zároveň spoiler vytváří přítlak ve vysokých rychlostech, a je tak hlavním aerodynamickým prvkem ovlivňujícím stabilitu vozu.
Aktivní klapky v nárazníku
U aut se spalovacím motorem proudí vzduch skrz čelní masku přímo k chladiči, což je nezbytné pro krocení teploty motoru a dalších komponent, ale neprospívá to aerodynamice. Nároky na chlazení elektromobilu jsou ovšem nižší, protože vytváří méně tepla. IONIQ 5 proto používá systém aktivních klapek AAF, které jsou většinu času uzavřené pro snadnější obtékání vzduchu okolo auta. Výsledkem je snížení odporu vzduchu Cx o 0,013 a zhruba o 7 km delší dojezd na každé nabití.
Speciální kola i pneumatiky
Velký vliv má také tvar kol, jejich šířka a použité pneumatiky. IONIQ 5 má aerodynamická kola s minimální otevřenou plochou a pneumatiky s nízkým valivým odporem. Široké paprsky omezují turbulence vznikající při jízdě a kola jsou mírně zapuštěna do blatníků, aby mohl vzduch proudit bez přerušení. Výhodou je i to, že elektromobil díky využití rekuperace nepotřebuje tak intenzivně chladit brzdy.
Plochá podlaha
Dosažení špičkových hodnot aerodynamického odporu výrazně napomáhá rovná podlaha se zakrytovanými komponenty podvozku. Zdá se to jako detail, vliv tvaru spodní části vozu na aerodynamický výkon je však kolem 35 %. Podobně jako zadní spoiler, i tyto prvky těží ze zkušeností Hyundai z vývoje okruhových a soutěžních speciálů. U čistě elektrických aut je aplikace ploché podlahy snadnější díky absenci výfukového potrubí a kardanu.
Kamery místo zrcátek
K dalším aerodynamickým vychytávkám patří například kliky zapuštěné ve dveřích a IONIQ 5 je jako první Hyundai volitelně k mání i s digitálními zrcátky. Právě vnější zpětná zrcátka totiž velkou měrou přispívají k hluku v interiéru a zvyšují celkový odpor. Systém s označením DSM je nahrazuje subtilními kamerami a jeho výhodou je, že prostřednictvím přehledných displejů v interiéru poskytuje dobrý výhled dozadu i za špatného počasí.
Cx, aneb součinitel aerodynamického odporu vzduchu
Součinitel aerodynamického odporu vzduchu se označuje písmeny Cx a značí, jak úspěšně auto za jízdy proráží vzduchovou bariéru. Čím nižší hodnota Cx, tím snadněji vzduchem proniká. Zná to každé dítě, které někdy za jízdy vystrčilo ruku z okna. Proti zdvižené dlani vzduch působí velkou silou (vysoké Cx), zatímco natažená ruka jím prochází hladce (nízké Cx). Tlak působící na ruku se zároveň výrazně zvyšuje s rostoucí rychlostí (odpor vzduchu neroste lineárně, ale s druhou mocninou rychlosti).
Také pro auto je vzduch neviditelná, ale silná bariéra. Praktické testy prokázaly, že pokud se dosáhne snížení aerodynamického odporu o pouhou jednu desetinu, ušetří se až 2,5 % paliva. Zároveň je jízda znatelně tišší. Aby však bylo auto ve vysokých rychlostech ovladatelné, je nutný i dostatečný přítlak – ten zlepšuje stabilitu, ale zvyšuje hodnotu Cx. Vývoj nového auta tak inženýry vždy staví před komplikovaný úkol hledání aerodynamické rovnováhy mezi efektivitou a dobrými jízdními vlastnostmi.