Za volantem

První jízda v Hyundai Inster: Perfektní malé auto

Protáhli jsme nový elektrický Inster po českých silnicích, hlavně ve městě a okolí, kde bude jezdit nejčastěji. Díky nízké spotřebě skutečně není problém ujet hodně přes 300 kilometrů, interiér svou promyšleností překoná leckteré SUV a nechybí mu high-tech prvky jako 360° kamera s vysokým rozlišením nebo schopnost napájet elektrické spotřebiče. Přitom ale působí jako sympatické auto ze staré školy.

Na malém půdorysu auta, které se všude snadno vejde, dokázal Hyundai postavit opravdu praktický model. Délkou 3825 mm je Inster přesně mezi i10 a i20, současně je ale vysoký jako Kona (1575 mm) a rozvor má dlouhý jako Bayon (2580 mm). Ve spojení se zcela plochou podlahou bez středového tunelu, možností ve velkém rozsahu posouvat kromě předních i zadní sedadla (o 16 cm), nastavovat jejich opěradla (o 28°) nebo všechna sedadla sklopit, to umožňuje kdykoliv uzpůsobit prostor aktuálním potřebám.

Na zadních sedadlech se dvěma Isofixy můžete posunutím lavice vykouzlit prostor na nohy, jaký byste čekali spíš v Santa Fe, nebo naopak nafouknout kufr na 351 litrů (maximálně 1059). Dva dospělí vysocí přes 190 cm si klidně sednou za sebe a spoustu místa budou mít i nad hlavou. Po sklopení opěradla spolujezdce Inster snadno převeze rozměrný předmět dlouhý až 220 mm, nebo tak zajistí fenomenální výhled dítěti v autosedačce (bohužel se ho pak už bude dožadovat v každém autě). Snadný průchod mezi předními sedadly bez nutnosti vystupování a obcházení auta oceníte až po čase, když si mozek tuto novou možnost naplno uvědomí.

Design rozhodně není nudný, a i malému autu dokázal dát robustnost a výraznou přítomnost. Čím déle člověk ve společnosti Insteru stráví, tím zajímavější a zábavnější mu připadá. Útulný interiér po vzoru modelů IONIQ povedeně kombinuje nejmodernější prvky digitálního věku s jednoduchým retro designem. Připadáte si jako na starém známém místě, jako v nějakém hravém hatchbacku z 80. či 90. let, které jsme my Evropané tolik milovali v době, kdy slovo „malý“ neznamenalo nic špatného. Vlastně Inster působí skoro jako restomod.

Výhled z auta všemi směry je nevídaný díky bohatému prosklení, tenkým sloupkům i úzké karoserii. Na blízkost dveří si člověk musí zvykat, ale ve výsledku podtrhuje dojem bezprostřednosti a kontaktu s okolím. Skvělý 360° kamerový systém navíc poskytuje detailní přehled včetně pohledů na obě zadní kola. Nechybí ani kamerové sledování slepého úhlu, vyhřívání sedadel i volantu, 4 jízdní režimy, bezdrátová nabíječka, digitální klíč, Android Auto a Apple CarPlay, vzdálené aktualizace, ambientní osvětlení se 64 barvami, povedená aplikace Bluelink nebo zásuvky funkce V2L zvenku i uvnitř (umožní napájet notebook nebo třeba nabít elektrokolo).

Dle tabulek Inster s větším akumulátorem o kapacitě 49 kWh ujede až 370 km v kombinovaném režimu a přes 500 km po městě. Vzhledem k nízké hmotnosti (na poměry elektromobilů) kolem 1400 kg a rozumně nastavenému výkonu (97-115 koní) není problém se těmto hodnotám přiblížit i při svižném elektrickém cestování. Navíc se relativně malý akumulátor poměrně rychle nabije a nechybí ani tepelné čerpadlo či funkce předehřevu.

Při jízdě se dočkáte přesně té lehkosti pohybu, jakou u malého auta s koly v rozích karoserie a těžištěm nízko uprostřed čekáte. Pohotový elektrický pohon v tomto případě skvěle podtrhuje bezstarostnost, která z auta čiší. Ani na zimních pneumatikách není Inster nedotáčivý. I ve vyšších rychlostech nebo na rozbitých okreskách je komfortní a ukázkově stabilní, takže výlety mimo město zvládnete hravě a bez pocitu, že vystupujete mimo komfortní zónu. Jen na velkých retardérech vůz přizná malé proporce a je cítit, jak si zadní náprava trochu dupne.

Pocitu bytelnosti a jistoty jako ve větším autě přispívá nadstandardní potlačení hluku a vibrací: vyztužená podlaha, dvojité těsnění na dveřích a karoserii, silná skla předních oken, plný kryt motorového prostoru nebo zesílená deska v kufru. Propracovaná aerodynamika pomáhá kromě stability i spotřebě a její součástí jsou mimo jiné aktivní vzduchové klapky, zakrytování podvozku a design kol.

Ve výsledku je Inster upřímné auto orientované na příjemné každodenní používání, které i přes výrazný design nehraje na efekt, ale prostě funguje. Uvnitř nabízí mnohem víc, než by se při pohledu na vnější rozměry zdálo, a potěší domáckou atmosférou. To nejlepší z 20. a 21. století spojuje ve velmi lákavém balení. To vše od 399 993 Kč bez DPH.

Související příspěvky
Za volantem

První dojmy z nového Santa Fe: Úchvatný interiér a pravý luxus

5 Mins read
Pátá generace velkého rodinného SUV Hyundai přichází s revolučním designem, prémiovým konceptem a celou řadou prvenství v rámci segmentu. Motorističtí novináři se…
Za volantem

Nová Kona poprvé v Česku. Podívejte se, na co láká

4 Mins read
Česká premiéra druhé generace Hyundai Kona proběhla na konci května na slavnosti Legendy. Při té příležitosti jsme ji rovnou vzali na malou…
Za volantem

Jak jsme nevyhráli závod 4 Hours Most

6 Mins read
Populární formát malých vytrvalostních závodů zpřístupňuje okruhové soutěžení lidem, kteří nemají závodní licenci ani peníze na rozhazování. Jako poučený amatér jsem se…