Pro řidiče

Vyznáte se v hybridech? Plusy a mínusy tří hlavních typů

Mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid. Jako hybridní se dnes označuje každé auto, které kombinuje spalovací a elektrický pohon. Na trhu se postupně uchytila tři hlavní řešení a výsledkem jsou vozy, které jsou vhodné do různých situací a pro různé typy řidičů. Ujasněte si, jak si vybrat ten pravý hybrid pro své potřeby.

Doplnění spalovacího motoru o elektrickou asistenci je jedno z nejefektivnějších řešení ke snížení spotřeby paliva a zejména v posledních letech také ke znatelnému zlepšení dynamiky. Inženýři proto s různými hybridními konstrukcemi experimentují už velmi dlouho. Hyundai patří mezi průkopníky a svůj první koncept FGV-1 představil v roce 1995. Již na začátku tisíciletí malé série vozů Accent Hybrid, County Hybrid a později Getz Hybrid sloužily v korejských státních službách, aby techniku prověřily v praxi.

V roce 2004 automobilka otevřela „doma“ v Namyangu speciální vývojové centrum pro hybridní pohony a o pět let později dorazil na trh první produkční model Elantra LPi Hybrid, jehož spalovací motor navíc běžel na LPG. Roku 2011 pak přišla technika, na kterou je značka Hyundai velmi hrdá: v globálním modelu Sonata Hybrid představila první paralelní full-hybrid na světě. Toto řešení je v nabídce dodnes, přibyly k němu ale i další varianty.

Mild hybrid (MHEV)

Základním krokem k elektrifikaci je takzvané mild-hybridní ústrojí. To ještě ke spalovacímu motoru nepřidává výkonný elektromotor, ale vystačí si se startér-generátorem a malou 48V lithium-iontovou baterií. Výsledkem je mírná elektrická asistence, která auto pomáhá rozhýbat při rozjezdech a v nízkých rychlostech, kdy má spalovací motor nejvyšší spotřebu. Zároveň dokáže déle pohánět systémy vozu při stání s vypnutým motorem a zlepšuje funkčnost systému start-stop.

Tato technika umí snížit spotřebu paliva oproti nehybridnímu řešení asi o 7 % v závislosti na modelu. Výhodou je poměrně jednoduchá konstrukce a nízká cena, řidič se navíc nemusí o nic starat – elektřina se do baterie ukládá při brzdění nebo z přebytků motoru a vůz nemá žádné speciální režimy. Mild-hybridní řešení nabízí modely Hyundai i30 a Tucson.

Pro koho je ideální?
Pro řidiče, kteří ocení úsporu paliva, ale nechtějí investovat do dražší techniky.

Plusy a mínusy
+ pro řidiče bezstarostné řešení
+ cenově dostupné a technicky jednoduché
+ jako jediný lze mít i s naftovým motorem
+ znatelná úspora paliva
– neumožňuje jízdu čistě na elektřinu

Příklad: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV
Výkon elektrické části: až 10 kW
Celkový systémový výkon: 160 k, 265 Nm
Kapacita baterie: 0,44 kWh
Elektrický dojezd: 0 km
Spotřeba: od 6,2 l/100 km
Objem nádrže: 54 l

Plně paralelní hybrid (HEV)

Inovativní full hybrid Hyundai tvoří spalovací motor, startér-generátor, hybridní spojka, elektromotor, akumulátor a automatická převodovka. Umožňuje nezávislou funkci spalovacího motoru a elektromotoru, přičemž akumulátor už má dostatek síly na to, aby poháněl vůz sám. Motory ale mohou vůz pohánět i společně, třeba když řidič požaduje co nejrychlejší akceleraci – vše řídí chytrá elektronika. Díky přímému spojení elektromotoru s převodovkou dokáže auto čistě na elektřinu jet i relativně vysokou rychlostí, plně paralelní hybridy Hyundai jsou v tomto ohledu mistry efektivity.

Lithium-iontová baterie s vyšší kapacitou umožňuje na elektřinu ujet i několik kilometrů v kuse. Díky rekuperaci se baterie dobíjí zejména při zpomalování a energie je pak využita k dalšímu pohonu vozu. Tuto techniku najdeme v modelech Hyundai Kona, Tucson, Santa Fe a Staria.

Pro koho je ideální?
Pro řidiče, kteří jezdí jak krátké, tak dlouhé trasy, preferují pohodovou jízdu a nemohou či nechtějí dobíjet z externího zdroje kabelem.

Plusy a mínusy
+ významná úspora paliva
+ dobrá dynamika
+ univerzální řešení pro všechny typy cest
+ v omezené míře možnost elektrické jízdy
– nelze kombinovat s manuální převodovkou
– o něco vyšší cena

Příklad: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV
Výkon elektrické části: 48 kW
Celkový systémový výkon: 215 k, 367 Nm
Kapacita baterie: 1,49 kWh
Elektrický dojezd: cca 5 km
Spotřeba: od 5,6 l/100 km
Objem nádrže: 52 l

Plug-in hybrid (PHEV)

Plug-in hybridy už jsou předstupněm čisté elektromobility. Technický základ je podobný full hybridu, rozdílem je ale podstatně větší kapacita akumulátoru, který lze navíc dobíjet z elektrické sítě. Plug-in hybridní modely díky tomu zvládnou čistě na elektřinu ujet i vyšší desítky kilometrů. Při každodenním dojíždění do zaměstnání s možnosti auto nabíjet doma nebo v práci tak mohou fungovat prakticky jako elektromobil.

Spalovací motor vůz zapojí teprve při delších cestách nebo požadavku na co nejvyšší výkon. Řidič si zároveň může volbou režimu určit, zda má vůz energii v bateriích šetřit, nebo naopak preferovat elektrický pohon. Plug-in hybridní pohon nabízí Hyundai v modelech Tucson a Santa Fe.

Pro koho je ideální?
Pro řidiče, kteří často jezdí kratší a středně dlouhé trasy, mají možnost snadno dobíjet a na delší cesty se vydají jen občas.

Plusy a mínusy
+ dlouhý dojezd na elektřinu
+ vysoký výkon a dobré pružné zrychlení
+ dramatická úspora paliva, zejména ve městě a na krátkých trasách
+ může užívat značky EL a jejich výhody
– pro efektivní fungování je nutné nabíjení
– těžší baterie zvyšují spotřebu na velmi dlouhých trasách
– vyšší cena

Příklad: Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV
Výkon elektrické části: 72 kW
Celkový systémový výkon: 252 k, 367 Nm
Kapacita baterie: 13,8 kWh
Elektrický dojezd: až 71 km kombinovaný a 91 km po městě
Spotřeba: od 1,0 l/100 km
Objem nádrže: 42 l

Více na Hyundai.cz.

Související příspěvky
Pro řidiče

Nabíjení elektromobilu. Jak funguje a co byste měli vědět

6 Mins read
Jak dostat do „baterie“ elektromobilu – tedy trakčního akumulátoru – co nejvíc energie co nejrychleji a současně s ohledem na její životnost? Na…
Pro řidiče

Nabíjení jednoduše a bez karet. Nové elektromobily Hyundai stačí jen připojit

2 Mins read
Modernizovaný IONIQ 5 se po modelech Kona Electric a IONIQ 6 stává již třetím elektromobilem Hyundai vybaveným novou funkcí Plug & Charge. Díky ní řidič…
Pro řidiče

Nový Bluelink nabídne více pohodlí i svobody

3 Mins read
Bluelink patří k nejlépe hodnoceným aplikacím pro vzdálenou správu vozu na trhu. Letos se navíc dočká dalších vylepšení díky otevření nového online obchodu…