Sociální sítě jsou skvělý způsob, jak zůstat v kontaktu s přáteli i oblíbenými značkami. Třeba na Facebook se v České republice každý den podívají asi 4 miliony lidí. Právě proto ale přitahuje i mnoho podvodníků. Na co byste si aktuálně měli dát pozor, abyste nepřišli o osobní data nebo peníze?
1. Výhra, jakou svět neviděl
Soutěže o vstupenky na zajímavé akce nebo originální dárky jsou na sociálních sítích oblíbeným zpestřením a setkáte se s nimi i na profilech značky Hyundai a jejích dealerů. Stává se však, že podvodníci vytvoří falešný profil značky a soutěžícím rozesílají zprávy o údajné výhře. Snaží se tak vylákat citlivé údaje. Podvodníci neváhají vytvořit ani falešný výherní web s registrací k výhře, jako v tomto případě:
Tento typ podvodu zatím není příliš známý a o to je nebezpečnější. V případě jakékoliv výhry proto důkladně zkontrolujte profil, který vás kontaktoval – klidně může mít stejný název i profilové fotografie jako ten pravý. Obvykle ho prozradí minimum příspěvků, nedávné založení a snaha získat údaje ke kreditní kartě.
2. Známá osobnost rozdává peníze
S rozmachem umělé inteligence schopné napodobit hlas i pohyby libovolného člověka se po sociálních sítích stále častější šíří placená reklamní videa, na nichž celebrita, známý politik či podnikatel přichází s „bombastickou“ informací o tom, jak může kdokoliv snadno získat peníze. Video se pro větší důvěryhodnost často tváří jako reportáž, například televizní zpravodajství.
Zatím není technologie dokonalá a podvod pozornějším uživatelům prozradí podivně strnulé pohyby osobnosti ve videu a jiné chyby. Vše je ale jen otázkou času. Hlavní je si přiznat, že peníze se prostě nikde jen tak nerozdávají a o recepty na zázračné zbohatnutí se nikdo dobrovolně nedělí. Podezřelé informace je třeba ověřovat u důvěryhodných zdrojů.
3. Spřízněná duše z komentářů
Podvodníci loví i v diskuzích pod příspěvky, kde uživatelům lichotí a nabízí seznámení. Zpravidla ani nejde o živé lidi, ale programy, které podvodné zprávy šíří skrze falešné profily. Přijetím nabídky přátelství nebo kliknutím na podezřelý obsah se však vystavujete mnoha rizikům – například odcizení a následnému zneužití vašeho profilu nebo ztrátě kontroly nad vaším zařízením skrze škodlivý software.
Čeští uživatelé sociálních sítí měli dlouho výhodu, protože falešné nabídky přátelství obvykle chodí v angličtině nebo velmi špatně přeložené – a tedy na první pohled podezřelé – češtině. I v tomto ohledu však přináší změnu umělá inteligence, která už češtinu velmi slušně ovládá.
4. Mám zájem, posílám SZ!
Obezřetní musí být i lidé, kteří nabízí zboží na online tržištích jako je Facebook Marketplace. Údajný zájemce zpravidla pošle odkaz s tím, že stačí vyplnit formulář a kurýr si pro zboží přijede, takže prodávající nemusí nic řešit. Ve skutečnosti jde o phishingové stránky velmi zdařile napodobující web zásilkové společnosti nebo banky, jejichž cílem je získat přístup k platební kartě či internetovému bankovnictví.
- Varování Policie ČR: Podvody přes inzerát
- Nápověda Facebooku: Jak poznat podvod
Různým formám phishingu jsme se věnovali v samostatném článku Fenomén phishing, kde najdete i tipy, jak tuto praktiku odhalit a jak se jí bránit. Základem je nenechat se přemluvit k ničemu nestandardnímu a ověřit si stránky, které chtějí citlivé údaje.
5. Facebook se zlobí
Pokud se na sociálních sítích staráte i o nějaké stránky a skupiny, například firmy, spolku nebo známé osobnosti, bezpochyby se setkáte i s podvody zaměřenými právě na správce stránek. V současnosti jsou nejrozšířenější zprávy, které se snaží tvářit jako varování od Facebooku, že stránka bude smazána, pokud správce neklikne na odkaz a nenapraví údajné provinění.
Tento druh podvodu je v současnosti extrémně rozšířený a je s podivem, že filtry Facebooku nedokáží očividně falešné profily vydávající se za něj samotný odhalit. Nezkušený správce tak může přijít o kontrolu nad stránkou či svým profilem a podvodníci se následně zaměří na jeho fanoušky a přátele. Naštěstí je vše celkem očividné.