Novinky

Skoro 900 km na nádrž vodíku. Nexo má další rekord

Pět minut tankování stačilo australskému závodníkovi Brendanu Reevesovi na to, aby mohl s Hyundaiem Nexo vyrazit na cestu dlouhou 900 km. Stanovil tak nový rekord v nejdelším dojezdu s autem na vodíkový pohon. Velké SUV s bohatou komfortní výbavou zvládlo trasu bez emisí a ještě celou cestu čistilo vzduch.

Tabulkový dojezd modelu Nexo je 666 kilometrů, reálně se z něj ale dá „vymáčknout“ ještě podstatně víc. Australský rallyový jezdec Brendan Reeves, soutěžící s vozy Hyundai, se ve zcela sériovém Nexu vydal na cestu z Melbourne až do města Broken Hill vzdáleného 807 km. Protože ale vůz v cíli stále ukazoval překvapivě dlouhý dojezd, pokračoval do městečka Silverton a následně ujel ještě dalších přibližně 60 km.

Podle palubního počítače, který je pro oficiální měření rozhodující, byla celková ujetá vzdálenost 887,5 km. Samostatná jednotka GPS na palubě naměřila dokonce 903,4 km a aplikace Google Maps ukázala 905 km. Nádrž byla po celou dobu zapečetěná a na férovost pokusu uspořádaného s podporou australského zastoupení Hyundai dohlíželi nezávislí odborníci.

Celá jízda trvala 13 hodin, průměrná rychlost dosáhla 66,9 km/h a spotřeba vodíku 0,8 kg/100 km. Díky výkonným vzduchovým filtrům zároveň Nexo během cesty vyčistilo 449 400 litrů vzduchu, což je množství, které za den spotřebuje 33 dospělých lidí. A protože z vodíkového vozu vychází pouze voda a vodní pára, ušetřilo Nexo přibližně 126 kg CO2 ve srovnání s běžným spalovacím motorem.

Výsledek překonal předchozí světový rekord stanovený francouzským vzduchoplavcem Bertrandem Piccardem, který při jízdě napříč Francií z obce Sarreguemines do města Le Bourget ujel 778 km a po příjezdu do cíle svítil na palubním počítači Nexa dojezd dalších 48 km.

Vodíková éra právě začíná

Zahájení prodeje modelu Nexo na českém trhu čeká jen na otevření prvních veřejných plnicích stanic, jejichž výstavba bude brzy zahájena. Všeobecný předpoklad je brzký rozvoj technologií a postupné odbourávání všech překážek, které dnes vodíkovému pohonu stojí v cestě. Brzy tak vozy s vodíkovým pohonem, které v sobě spojují to nejlepší ze světa elektromobilů i aut se spalovacími motory, můžeme na českých silnicích vídat podstatně častěji.

  • Rychlé tankování – Celou nádrž lze u stojanu naplnit za 3 až 5 minut. To je podobná doba jako při tankování auta se spalovacím motorem.
  • Vysoká účinnost – Vodík má velkou energetickou hustotu a systém palivových článků se navíc může chlubit velmi dobrou tepelnou účinností až 50 %. Současné spalovací motory mají účinnost 25-30 % při výrazně vyšších provozních teplotách. Výsledkem je mimo jiné dlouhý dojezd.
  • Šetrnost k ovzduší – Jedinou odpadní látkou Nexa je čistá voda a současně za jízdy čistí vzduch od zdraví škodlivých prachových částic. Filtrační systém zachytí až 99,9 % nečistot obsažených v nasávaném vzduchu.
  • Nižší hmotnost – Vůz poháněný vodíkem je elektromobil, místo těžkých baterií ale používá kompaktnější palivové články. Úspora hmotnosti je asi 300 kg v porovnání s podobně koncipovaným bateriovým elektromobilem.
  • Jednoduchost – Výhodou palivových článků je kromě nízké hmotnosti i jejich mechanická jednoduchost. Jedinou větší komplikací při výrobě pro osobní vozy je potřeba jejich miniaturizace.

Jak se Hyundai stal průkopníkem vodíkového pohonu

  • 1998: Start programu zaměřeného na vodíkové palivové články.
  • 2000: První koncept vodíkového SUV postavený na modelu Santa Fe první generace, dojezd činil přibližně 160 km.
  • 2005: Představení nového prototypu postaveného na základech modelu Tucson.
  • 2007: Vylepšený Tucson FCEV dostal poprvé elektromotor vlastní konstrukce a nabídl dojezd přes 350 km.
  • 2010: Druhá generace Tucsonu (tehdy prodávaná pod označením ix35) se ve verzi s palivovými články mohla pochlubit dojezdem téměř 600 km.
  • 2013: Začala sériová výroba modelu ix35 FCEV, který se tak stal prvním produkčním vozem na vodík na světě; odstartovala rovněž sériová produkce autobusů s palivovými články.
  • 2018: Představení modelu Nexo, který byl od počátku konstruovaný pouze pro vodíkový pohon.
Související příspěvky
Novinky

5 důvodů, proč se těšit na Hyundai Inster

5 Mins read
Na český trh jsme uvedli model Inster, nejdostupnější elektromobil Hyundai. Zájemci se mohou těšit na překvapivou prostornost v kompaktních rozměrech, výbornou agilitu…
Novinky

Výstava motýlů i korejský les. Hyundai se činí v Botanické zahradě

2 Mins read
Oblíbená výstava tropických motýlů ve skleníku Fata Morgana letos v Botanické zahradě Praha probíhá do 2. června. Ve stejné době zároveň již…
Novinky

IONIQ 5 N v českých testech: Jede brutálně a bude vás bavit!

5 Mins read
IONIQ 5 N je první elektrický model divize N. Jak je u jejích aut zvykem, nabízí řidičskou zábavu a současně odolnost a…