Pro nejnovější modely Hyundai s mild hybridními motory je k dispozici i nová šestistupňová manuální převodovka s označením iMT, které v překladu znamená „inteligentní manuální převodovka“. Co přesně si pod tím představit a jak se jízda s takto vybaveným autem liší od toho, na co jsou řidiči běžně zvyklí?
V posledních letech Hyundai do svých vozů se spalovacími motory postupně instaluje 48voltové mild hybridní systémy, které s minimálními náklady dokáží zejména v městském provozu snížit spotřebu paliva a současně přinést více síly. Inženýři z evropského vývojového centra v německém Offenbachu ale zašli ještě dál a u mild hybridních verzí spojených s manuální převodovkou připravili novinku – automatickou spojku. Převodovka samotná se vlastně nijak zásadně neproměnila, tou největší inovací iMT je totiž právě fungování spojky.
Z pohledu řidiče probíhá řazení zcela standardně a spojkový pedál ani řadicí páka se nijak neliší od ostatních aut s manuálem. V některých situacích ovšem dokáže elektronika systému iMT uspořit palivo nebo usnadnit ovládání. Řídící jednotka každé rozpojení spojky reguluje tak, aby přeřazení bylo maximálně efektivní a komfortní. K dispozici je například funkce vyrovnávání otáček při podřazování, neboli takzvané automatické meziplyny, které dosud znali hlavně majitelé ostrých hatchbacků. Elektronicky řízená spojka navíc dokáže méně zkušeným řidičům pomoci nejen se samotným řazením, ale také s rozjezdem.
Technika spojky iMT
V principu má iMT spojka stejnou funkci, jako konvenční spojka: má za úkol oddělovat motor od převodovky. Na rozdíl od hydraulického propojení spojkového pedálu se spojkou používá iMT vedení elektrické – pro toto řešení se používá označení „by wire“, tedy „po drátě“. V pedálu spojky je čidlo, které požadavek na rozpojení či spojení zpracuje a přenese do elektrohydraulické jednotky zajišťující samotný pohyb přítlačného talíře spojky. Právě elektronické ovládání přináší možnost ovládat spojku jak přímo podle pokynů řidiče, tak nezávisle na nich podle aktuálních podmínek.
Snížení spotřeby zase spočívá v tom, že automatizovaná spojka dokáže ve vhodný okamžik odpojit a vypnout motor. Pokud například řidič při jízdě ustálenou rychlostí do 125 km/h dá nohu z plynu a nechá vůz jet setrvačností, iMT odpojí motor od převodovky a podle situace ho vypne. Jakmile pak řidič znovu stiskne plynový pedál, mild hybridní systém motor bleskově nastartuje, vyrovná otáčky podle rychlosti a zařazeného převodu a spojka ho opět připojí. To vše bez zásahu řidiče a zcela automaticky. Pokud by hrozilo, že auto zpomalí příliš a otáčky motoru klesnou natolik, že by na zařazený převodový stupeň došlo k podtočení motoru, systém motor včas nastartuje a připojí. Řidič tak má o situaci přehled a může přirozeně reagovat, například podřazením, stejně jako u běžného vozu s manuální převodovkou.
Automatická elektronicky řízená spojka iMT tak ve výsledku umožňuje častější vypínání motoru, a čím déle je motor vypnutý, tím méně spotřebuje paliva. V reálném provozu se úspora odhaduje na přibližně 3 %. Převodovka s označením iMT je k dispozici pro motory Smartstream nejnovější generace se 48V mild hybridním pohonem. Aktuálně je tento chytře navržený systém dostupný pro modely i20, i30, Kona a Tucson.
Automatické spojky
V osobních autech se automatické spojky objevují od 40. let minulého století. K jejich většímu rozmachu však došlo až v 90. letech, kdy se rozšířily manuální převodovky s funkcí automatického řazení. Na jednu stranu se tyto systémy používaly ve vozech nižších segmentů jako levnější alternativa klasických automatických převodovek (známá také jako robotizované převodovky), na druhou zase ve výkonných sportovních vozech, kde nabídly možnost extrémně rychlého sekvenčního řazení. Zatímco v dostupných vozech tento systém postupně vytlačily samočinné převodovky, u sportovních vozů je nahradily převodovky dvouspojkové.