Zákulisí

Z Nošovic vlakem, z Ulsanu lodí. Kudy putuje váš nový Hyundai

Slezské Nošovice a korejský Ulsan dělí vzdušenou čarou přes 8000 kilometrů, a kdybyste mezi nimi chtěli přejet autem, museli byste urazit dokonce přes 10 000 kilometrů. Malá vnitrozemská obec v srdci Evropy na jedné straně, pulzující asijský přístav s milionem obyvatel na druhé. A mezi nimi turecký Izmit. To jsou tři rodiště vozů Hyundai pro český trh, každé úplně jiné. Víte, odkud pochází ten váš, a jakou cestu má za sebou?

Hyundai zásobuje evropský trh ze tří zdrojů. V čele stojí nošovický závod Hyundai Motor Manufacturing Czech, který produkuje ty největší bestsellery – praktickou řadu i30, oblíbené SUV Tucson a také povedenou Konu Electric. Malé modely jako i20 či Bayon vyrábí Hyundai v tureckém Izmitu a zbytek vozů vzniká přímo v Jižní Koreji. Z těchto míst se pak vozy musí dostat k českým zákazníkům.

Lodí přes půl světa

Nejsnazší to samozřejmě mají modely vyráběné v Nošovicích. Ty putují na kamionech nebo vlakem do logistického skladu Hyundai ve středočeských Dobrovicích, který provozuje logistický partner českého importéra Hyundai Motor Czech. Auta tu zaměstnanci zkontrolují, umyjí, a pak je kamiony rozvezou do jednotlivých dealerství po České republice.

Naopak nejnáročnější je cesta z korejského Ulsanu. Přímo u továrny se nachází logistické centrum s přístavištěm, kde se auta pro celý svět nakládají na lodě. Vozy, které pro tuzemské dealery a jejich zákazníky objedná český import, tedy rovnou zamíří na jeden ze zaoceánských kolosů, které pak plují doslova přes půl světa.

Odkud putují modely Hyundai k českým zákazníkům

  • Ulsan, Jižní Korea: Inster, Ioniq 5, Ioniq 6, Kona, Kona hybrid, Santa Fe, Staria
  • Nošovice, Česká republika: i30, Kona Electric, Tucson
  • Izmit, Turecko: i10, i20, Bayon

„Podle toho, jaké jsou objednávky z jednotlivých trhů, má loď po cestě různé zastávky. Tomu odpovídá i celková doba cesty,“ vysvětluje Jiří Skokánek, manažer plánování logistiky a prodeje Hyundai Motor Czech. Na lodi auta v závislosti na přesné trase a počtu zastávek stráví asi jeden a půl až dva měsíce.

Delší, ale bezpečnější cesta

V poslední době dopravu zkomplikovala nestabilní mezinárodní situace. „Dříve byla cesta asi o dva až tři týdny rychlejší, nicméně vzhledem ke komplikované bezpečnostní situaci v Rudém moři musí lodě plout kolem Mysu Dobré naděje, tedy obeplout celý africký kontinent,“ zmiňuje Skokánek.

Konečným cílem cesty je pro auta českých zákazníků přístav ve slovinském Koperu. Tam je logistický partner Hyundai Motor Czech naloží na kamiony a převeze do skladu v Dobrovicích, přičemž cestou vyřeší také jejich proclení. Auta opět čeká kontrola, čištění a následná distribuce k dealerům.

Také u vozů z Turecka se při přepravě používá kombinace lodí a kamionů, jen je celá trasa podstatně kratší. „Cesta vozů z korejského závodu je pochopitelně časově podstatně náročnější, než u vozů z Česka nebo Turecka, čemuž odpovídají i dodací lhůty,“ říká Skokánek.

Související příspěvky
Zákulisí

Naletěli byste? Toto jsou nejčastější podvody na sítích

3 Mins read
Sociální sítě jsou skvělý způsob, jak zůstat v kontaktu s přáteli i oblíbenými značkami. Třeba na Facebook se v České republice každý den podívají asi…
Zákulisí

10 vychytávek Santa Fe: Chlazení telefonu i kouzelná schránka

3 Mins read
Nová generace vlajkové lodi Hyundai přijela nejen s působivým designem a mimořádně prostorným interiérem plným luxusních prvků, ale také s řadou praktických funkcí, které…
Zákulisí

Česká střela i30 N nadchla řidiče v Evropě i Austrálii

2 Mins read
Sportovní Hyundai i30 N uzavírá svou úspěšnou kariéru. Z výrobního závodu HMMC v Nošovicích během léta vyjely poslední vyrobené kusy modelu, který divizi N i…