Do Česka v rámci Barum Czech Rally Zlín zavítala vzácná návštěva – někdejší mistr světa v rallye a šestinásobný novozélandský šampion Hayden Paddon. Už řadu let je pevně spojen se značkou Hyundai a na „barumce“ nás pozval do zákulisí, abychom mohli zblízka sledovat cestu k letošnímu evropskému titulu. Rozhodně nebyla lehká.
Přestože zkušenosti Paddonovi v žádném případě nechybí, před českými silnicemi měl oprávněný respekt. „Jsou tu velmi zrádné tratě. V České republice jsme poprvé, ale věděli jsme, že zkoušky budou náročné – úzké, hrbolaté a s častými změnami v přilnavosti. Popravdě je to můj nejméně oblíbený povrch, ale patří k rallye,“ svěřil se a zároveň srdečně pozdravil české fanoušky.
O pořádnou atmosféru se mu dokonce na Moravu přijela postarat i velká skupina věrných fanoušků z domovského Nového Zélandu. Tým ještě před závodem stihl navštívit Prahu, která na všechny udělala velký dojem.
Hlavně nenabourat
Díky velkému náskoku z předchozích rallye Paddon pro získání evropského titulu nepotřeboval dojet na medailových pozicích, záleželo ale také na výsledcích soupeřů. „Evropský šampionát je opravdu velice silný. Hodně rychlých soupeřů, některé moc hezké rallye. Užíváme si tu výzvu. Tento víkend máme šanci šampionát vyhrát, to je náš cíl. Zatím to byla dobrá sezóna a musíme ji dokončit. Pro nás je Barum Rally asi nejnáročnější podnik sezóny, takže musíme jet trochu opatrněji,“ popsal krátce před startem Paddon.
Zpočátku se držel na konci první desítky, postupně ale přeci jen získával odvahu a začal zrychlovat. Během soboty se dostal z desáté pozice na šestou a v neděli ráno vystoupal ještě o jednu příčku výš. Pak se ale všechny obavy naplnily, když v desáté rychlostní zkoušce vyjel z trati, ulomil pravé zadní kolo a musel odstoupit. Pokud by jeho hlavní konkurent Mārtiņš Sesks dokázal vybojovat přes 20 bodů, titul by Paddonovi vyklouzl z rukou. Nakonec byl ale Sesks až 12. a Paddon tak i přes zlínský neúspěch zvedne nad hlavu trofej mistra FIA European Rally Championship (ERC).
„Byl to zvláštní způsob, jak dnes vyhrát, s ohledem na problémy, které jsme měli. Ale i tak jsme nesmírně hrdí na to, co náš tým dokázal. Měli jsme šest skvělých rallye a jednu špatnou, takže nakonec to byla velmi dobrá sezóna a něco, na čem můžeme v budoucnu stavět. Myslím, že ERC je jeden z nejlepších šampionátů na světě,“ shrnul Paddon. Je přitom pravděpodobné, že se do Zlína vrátí – pořadatelé Barum Rally se aktuálně dohodli na prodloužení účasti v evropském mistrovství minimálně do roku 2025.
Nadšený experimentátor
Společné úspěchy Paddona a Hyundai se datují už od roku 2014, kdy podepsal smlouvu s Hyundai Motorsport. Svou první rallye ve vrcholné kategorii WRC vyhrál právě s vozem Hyundai i20 WRC, v roce 2016 na Rally Argentina. Roku 2018 navíc začaly práce na pozoruhodném projektu závodního elektromobilu a o dva roky později Paddon na Novém Zélandu představil výsledek: rallyový Hyundai Kona Electric. Hned při první ostré jízdě ho dovezl k vítězství, když čtyřkilometrový závod do vrchu zvládl za minutu a 58 sekund.
Vůz může mít dle konfigurace dva až čtyři elektromotory, každý s výkonem 220 kW. Točivý moment dosahuje až 1100 Nm a hmotnost se podařilo udržet na rozumných 1500 kilogramech. Auto se má navíc brzy dočkat nástupce. „Zatím toho nemůžu říct moc, ale rýsuje se další projekt. Opět bude posazen na platformě Kony, a pokud vše půjde podle plánu, měli bychom auto představit v polovině příštího roku,“ prozradil Paddon.
Ten si zároveň nemůže vynachválit své současné auto, které mu pomohlo k titulu evropského šampiona. „Náš Hyundai i20 N Rally2 je výborný, na vývoji jsme hodně pracovali s WRC týmem a Hyundai Motorsport. Skvěle se s ním jezdí, máme dobré nastavení pro šotolinu i asfalt. Řídit ho je vážně zábava,“ dodal.